Nu i veckan besökte min kollega Anders Lindén och jag Färgfabriken där Universum arrangerade Talent Exellence Summit & Awards. Fokus för seminariedelen var att diskutera hur man kan attrahera, rekrytera och behålla rätt talanger. Vi tillhörde väl egentligen inte målgruppen men snappade ändå upp några intressanta spaningar:
Attrahera: För att locka talanger måste man bygga sitt varumärke, såväl internt som externt. Personaldirektör Anna Pontén från Deloitte underströk vikten av att även ta hand om alumni, då det blir allt vanligare att personal väljer att söka sig tillbaka till tidigare arbetsgivare.
Rekrytera: För att lyckas med bra rekryteringar av unga talanger är det viktigt att inte bara finnas i sociala medier som Facebook och LinkedIn, utan kanske främst i andra nätverk där talangerna agerar. Claes Eriksson, Industry Manager på Google, inspirerade kring att våga tänka utanför ramarna vid rekryteringsprocessen och berättade om hur de själva gått från att titta på betygen till att mer fokusera på mindset och förmåga att lösa problem. Involvera också alla, inte bara tilltänkt chef och HR, i intervjuprocessen!
Behålla rätt talanger: För att hålla kvar talanger måste man fortsätta vara attraktiv. Enda sättet att ta reda på den verkliga attraktionskraften är att mäta. Eva Nygren, VD på Rejlers, berättade om hur de satsat på personlighet, hälsa och välmående, och underströk likt flera andra deltagare vikten av att inte bara mäta medarbetarnas nöjdhet, utan satsa mer på motivation och engagemang.
Enligt en studie från Universum planerar nästan varannan (44 %) young professional att byta jobb under de kommande två åren. Om ni vill fortsätta leverera blir det med andra ord svårt att fortsätta ducka för verkligheten. Vad kostar det egentligen att inte ha koll på och mäta företagets attraktionskraft? Eller veta hur engagerade era medarbetare är, egentligen?
// Theodor
Brilliant mäter Engagemang och Net Promoter Score, men gör också Exit-analyser för att hjälpa företag att lära mer om vad som driver engagemang och får medarbetare att stanna kvar på sin arbetsplats.