Blogg Okategoriserad

Hur är det att bli utvärderad?

Av

I helgen träffade jag en kompis som skriver sin C-uppsats om hur fritidspedagoger upplever att årligen utvärderas av föräldrar. Hans utgångspunkt är boken The Audit Society skriven av Michael Power, professor vid London School of Economics. I boken kritiserar Power att utvärderingar och mätningar används överallt och i tid och otid. Han menar att de är en form av övervakning som inte gör något åt de problem som finns samt att det är en maktförskjutning från de som utövar till de som utvärderar. Eftersom vi tror att utvärderingar spelar en viktig roll i att åstadkomma förändring blev jag nyfiken på vad min kompis hittat.

Det är spännande att se att fritidspedagogerna inte delar Powers skepsis utan är övervägande positiva till utvärderingarna. Istället för att se det som övervakning betraktar de utvärderingarna som ett bra verktyg för att kvalitetsäkra och utvärdera verksamheten. Utvärderingarna hjälper dem att identifiera vilka områden de bör jobba med.  Om föräldrarna upplever att det fritidshemmet känns otryggt blir det startskottet för att fritidspedagogerna frågar sig vad de kan göra för att få föräldrarna att känna sig tryggare. Kan de se över rutinerna för hur hämtningen går till? Kan de ha en lista över var barnen är och leker? Nyckeln är att de arbetar med mätningarna aktivt och bryter ner det till enskilda beteenden de kan implementera för att nå en förändring.

Att se hur lika vår och fritidspedagogernas syn på mätningar och undersökningar är glädjer mig, att de inte känner sig övervakade utan hjälpta. Så jobbar vi för att alla medarbetare hos våra kunder ska känna inför mätningarna. Mätningarna i sig är bara ett startskott som identifierar ett nuläge (Vad behövs göras?), sedan börjar arbetet med att göra något åt det (Hur ska vi gemensamt förbättra det?), följt av en ny mätning för att se om det gett effekt. Att mäta kontinuerligt gör det möjligt att fokusera på utveckling över kontroll. Fritidspedagogerna stärker vår tro på att det är när mätningar blir ett verktyg för förändring och inte är en statisk kontrollinstans som de tillför det mesta värdet.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev