Nyligen publicerades Deloittes årliga rapport Human Capital Trends 2016, där 7000 globala företagsledare, både VD:ar och HR-chefer, har fått svara på frågor om sin syn på framtiden och sina viktigaste utmaningar. Idag startar vi en bloggserie i fyra delar där vi berör de fyra främsta utmaningarna som dessa företagsledare upplever och vad företag skulle kunna göra för att adressera dem.
9 av 10 företagsledare bedömer att de viktigaste framgångsfaktorerna är att skapa en ny organisationsdesign, att utveckla ledarskap, stärka kulturen och öka medarbetarengagemanget. Att klara förändringarna handlar om att skapa en gemensam kultur, en arbetsmiljö som engagerar medarbetarna samt att forma och utveckla en ny typ av ledarskap och karriärutveckling som tillsammans utgör förutsättningarna för att lyckas med förändring.
Topp 10 trender i viktighetsordning:
Utmaning 1: En ny typ av organisation
Över 80% av alla företagsledare är mitt i eller planerar en omstrukturering av sitt företag. Ännu fler – 92% – bedömer det som en viktig utmaning. Företagsledarna ser framför sig förändringar med långtgående konsekvenser för hur arbetet organiseras och hur medarbetarna förväntas bete sig och leverera värde.
Det handlar om att skapa en snabbare och mer lättrörlig organisation där silostrukturer ersätts av uppgiftsfokuserade team. Det möjliggör att de medarbetare som är bäst lämpade att lösa uppgifter kan ägna fullt fokus åt specifika utmaningar och sedan flytta vidare när uppgiften är löst. I en omvärld där allt förändras snabbare kan teamen och deras uppgifter snabbare följa efter om de, som experter, dessutom själva definierar sina mål och fattar egna beslut.
I mer dynamiska företagsstrukturer ökar behovet av tydlighet och engagemang i takt med att traditionella styrmedel minskar i betydelse. När medarbetarna själva får formulera sina mål behöver de målen vara i linje med organisationens strategi, och företag måste i högre utsträckning lita på att medarbetarna själva vet vad som är viktigast att göra och faktiskt gör det.
Var kan ni börja?
Att definiera de organisatoriska förändringar en organisation behöver kräver ett arbete där människor och strategi riktas åt samma håll. Ställ er frågan hur ni som organisation på bästa sätt kan frigöra era medarbetares potential för att lösa de uppgifter som tar er mot era mål och verkställer er strategi?
- Se över er organisationsdesign och tänk igenom hur ni kan bryta upp silostrukturer för att skapa bäst förutsättningar att nå era mål. Kanske genom att ta bort organisationslager, skapa sätt för experter att vara del av många olika team eller samordna servicefunktioner för fler delar av företaget.
- Se över medarbetarnas mål och belöningsstrukturer så att de främjar gruppsamarbeten snarare än individer.
- Få seniora ledare att fokusera på att kommunicera strategier, värderingar och riktning samtidigt som ni övar dem i att stärka sina teams förmåga att sätta sina mål och styra sig själva.
Naturligtvis hänger allt ihop – oavsett vilka förändringar och omstruktureringar ett företag vill genomföra är det medarbetarnas engagemang, de bra cheferna och den starka kulturen som får det att hända. Där kommer utmaning 2 Ledarskap, utmaning 3 Kultur och utmaning 4 Engagemang in i bilden – de kan ni läsa om i eftermiddag och imorgon.