Blogg Okategoriserad

Human Capital Trends 2016 Del 4 – Engagemang

Av

89% av företagsledarna som deltagit i Deloittes undersökning Human Capital Trends 2016 listar engagemang som en av sina 4 viktigaste utmaningar. I takt med att fler och fler företag insett det affärsmässiga värdet av engagerade medarbetare har också sättet att arbeta med engagemang gått från reaktivt till proaktivt.

Att ständigt lyssna och agera på hur engagemanget utvecklas i organisationen är ett kraftfullt sätt att ta tempen på organisationens förmåga att prestera och ta sig an vilka andra frågor som helst och bedöma medarbetarnas vilja och förmåga att förändras.

Rapporten listar följande tips för var företag kan börja arbeta för att öka engagemanget:

  1. Omdefiniera den gängse bilden av engagemang: Engagemang handlar om långt mer än att få medarbetarna att trivas och ha kul på jobbet. Det handlar om att få team och medarbetare att känna en emotionell anknytning till jobbet det gör, att de vet hur de bäst kan bidra till företagets mål och har energi och lust att göra det.
  2. Skapa en känsla av passion, syfte och mål: Pingisbord, och en gratis läsk-kyl i all ära, men de företag som lyckas engagera sina medarbetare fokuserar på att driva en känsla av meningsfullhet och syfte bland medarbetarna.
  3. Fokusera på 3 nivåer: Engagemang behöver skapas, mätas och övervakas på organisationsnivå, teamnivå och individnivå.
  4. Koppla belöningssystem till engagemang: Chefer behöver omfamna det faktum att det är en av deras absolut främsta uppgifter att engagera medarbetarna.  Att knyta olika typer av belöningar eller erkännande till hur engagerade deras team är en kraftfull signal som driver ett ökat fokus och ansvarstagande.
  5. Överväg ”Stay” interviews: Många företag använder redan exitintervjuer för att ta reda på varför anställda slutar. En bättre approach är att komplettera exitintervjuer med ”stay”-intervjuer för att ta reda på vad som kan få medarbetarna att stanna.
  6. Se till så att engagemangsinsatserna alltid pågår: En av de allra största utmaningarna när HR ska leda insatserna för att öka engagemanget är att lyckas gå från en en-gång-om-året-inställning till något som är ett ständigt pågående arbete för alla i organisationen, med ett ständigt flöde av pulsmätningar, insatser, arbete och utvärderingar.

För att hjälpa er komma igång med arbetet har samlat de vanligaste drivkrafterna bakom engagemang i vår guide: Energi+Tydlighet=Engagemang. Även om de vanligaste drivkrafterna är ett bra ställe att börja så skiljer sig oftast de starkaste drivkrafterna åt mellan företag och en användbar medarbetarundersökning är ett bra verktyg för att förstå vad som är viktigast hos just er – vi har samlat 10 tips inför en medarbetarundersökning som kan hjälpa er att få en användbar undersökning som kan hjälp er i arbetet med att öka engagemanget.

Den här bloggen är den 4:e i vår serie Human Capital Trends 2016. Här hittar du utmaning 1, utmaning 2 och utmaning 3.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev