Blogg Okategoriserad

Human Capital Trends 2016 Del 2 – Ledarskap

Av

Det här är andra delen i vår bloggserie Human Capital Trends 2016, och denna adresserar utmaningar runt ledarskap. 89% listar det som en viktigt eller mycket viktigt prioritering för att nå framgång. (Nr 1 – att omorganisera organisationen – hittar ni här).

För de över 7000 företagsledarna som deltar i undersökningen handlar det om att säkra att organisationen identifierar och utvecklar ledare som engagerar medarbetarna och får dem att sluta upp kring företagets mål. Och det i en tillräckligt strid ström för att säkra företagets ledarbehov framåt. Ändå är det så många som 40% som anger att deras ledarskapsprogram bara förmår leverera begränsat värde och hela 24% att de levererar lite eller inget värde. Alltså över hälften ledarutvecklar utan att känna att de får tillbaka på sina investeringar.

HCT Ledarskap

Enligt rapporten är de ledarskapsprogram som förmår leverera värde de som baseras på forskning och som designas utifrån företagens specifika utmaningar. De behöver utgå ifrån tydliga prioriteringar kring vilket ledarskap som förmår driva företaget mot sina mål och som ständigt utvärderas baserat på de konkreta effekter de leder till. Rapporten listar några punkter där företag kan börja:

  1. Vidga definitionen av vad som är en bra ledare för att öka mångfalden och hitta unga ledare: Att tidigt identifiera duktiga ledare som ligger utanför ramen för hur en traditionell chef ser ut är ett viktigt steg i att hitta fler potentiella ledare. I takt med att mångfalden i samhället ökar och åldern bland medarbetarna sjunker är det en förutsättning för att engagera organisationen. Dessutom hjälper det er att säkra bolagets framtida tillgång på ledare och är ett sätt att främja snabba förändringar.
  2. Se över era ledarskapsutvecklingsprogram: Ställ er frågan vilken typ av ledarskap som krävs för att stödja er strategiska inriktning? Ger utvecklingsinsatserna ni gör idag resultat, har ni en ”pipeline” av potentiella ledare och ledare med kraft och kapacitet att leda er som bolag nu och i framtiden? Inte? Tänk om!
  3. Bygg era ledarskapsprogram på bevis, data och analys: Använd data för att definiera vad de framgångsrika ledarna gör rätt. Rätt analyser ger er underlag i alla steg av processen – för att identifiera, utveckla och coacha och skapa rätt karriärvägar. Ledarskapsprogram ska utvärderas baserat på deras förmåga att stärka ledare och deras förmåga att leverera resultat – långt bortom utvärderingar kring hur inspirerade eller underhållande de är.
  4. Vidga och fördjupa ledarskapsförmågorna och fokusera på samarbete: Nya typer av organisationsstrukturer gör att dagens ledare behöver både traditionella och nya förmågor. Att hitta sätt att rotera ledare eller vidga program över olika funktioner för att testa och utvärdera potentiella nya ledare och sprida kunskap i organisationen kan vara ett sätt att göra det. Chefer behöver kunna engagera team och samtidigt vara en del av ett team. Att utveckla nya modeller för hur grupper av chefer ska arbeta, som består av ledare från olika generationer och med olika perspektiv är en utmaning för många chefer, som behöver adresseras.
  5. Tänk igenom era investeringar i ledarskapsutveckling: Det är sällan nog att bara öka investeringarna i ledarutveckling om de inte visar rätt resultat. De som lyckas få bra effekt av sina investeringar spenderar både mer och klokare genom att fokusera på insatser de vet fungerar där de kan visa tydliga resultat.

Om ni är intresserade av ledarskap kan vi tipsa om 6 fakta om ledarskap där vi har kopplat samman ledarskap med andra nyckelfaktorer – för att visa på hur bra ledarskap påverkar allt ifrån engagemang till lönsamhet och kundlojalitet.

Den här bloggen är den 2 i vår serie Human Capital Trends 2016. Här hittar du utmaning 1. Utmaning 3 och 4 kommer imorgon.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev