På vårt seminarium med Stora Enso häromveckan fick Lars Häggström (Personaldirektör) en fråga om hur han ser på HRs förändrade roll och förmåga att sätta traditionella HR-frågor som tex ledarutveckling, i relation till de hårda nyckeltalen som styr företag. Lars svarade att han kände viss oro över att HR riskerar att bli för upptagen av just HRs transformation och optimering av basprocesser istället för att ta en central roll i att driva de frågor som HR kan bäst och som är avgörande för ett företags prestation.
Lars sa en sak som jag tycker fångar det jag ser som HRs möjlighetsfönster på ett väldigt bra sätt: ”Ledarskap är inte HRs prioriteringar – det är organisationens prioriteringar. Att ledarskap är den starkaste drivkraften bakom prestation och kultur är den fråga som HR måste driva i organisationen. HR måste säga Ok – ledarskapet är viktigt och jag kan mer om det här än någon annan i min organisation. Och kliva ner från läktarplats och gå från ord till handling.”
En av de saker Stora Enso lyfte fram som en framgångsfaktor i sitt förändringsarbete är tyngden som HR-frågor som t ex ledarskap och medarbetarengagemang kan få när de blir konkreta och mätbara. Att kunna visa på kopplingen mellan t.ex. bra ledarskap och färre säkerhetsincidenter, att visa att de som arbetar med sin arbetsmiljö faktiskt förbättrar den och kunna visa på att utvecklingen går åt rätt håll och att insatserna man gör gör skillnad. Det är ett sätt att få mer resurser, mer cred och tyngd åt frågorna och genom det kunna öka impacten ännu mer.
Alla organisationer transformeras, och i allt snabbare takt. För att lyckas behöver traditionella HR frågor ha en central roll. Säg den organisation som har transformerats utan att människorna har varit det centrala? Mycket av det Stora Enso pratade om går igen i när globala företagsledare ska lista sina främsta utmaningar. För att lyckas med förändringar behöver man utveckla ett ledarskap som stöttar strategin och driver förändringen framåt, bygga en gemensam kultur och skapa en arbetsmiljö som engagerar medarbetarna att göra det som tar företaget mot sina mål – och ger dem kraft att förändras om och om igen. Om du vill läsa mer om de viktigaste utmaningarna som företagledarna nämner innebär och man kan göra för att ta sig an dem kan du läsa vår nya guide som har samlat tips och råd: Företagsledares fyra viktigaste utmaningar.
Här kan du läsa vårt case som sammanfattar det Stora Enso berättade på seminariet: Stora Ensos transformation.