Jag upplever att det är fler och fler kunder som har förstått att det interna engagemanget driver lojala kunder, och att en lojal kund är värd betydligt mer än en nöjd kund!
På Brilliant får jag jobba med just detta, dvs. hjälpa organisationer/företag att identifiera interna drivkrafter till ett ökat engagemang, att prioritera förbättringsåtgärder och hjälpa våra kunder till en högre förändringstakt – vilket ligger i linje med organisationens/företagets övergripande mål och strategi. Det kan ta tid, men är det något jag lärt mig under de 7 år jag arbetat här på Brilliant, så är det att förändring tar tid – just därför är det ju extra viktigt att komma igång (hellre sent än aldrig).
Varför är det då så viktigt att skapa lojala kunder, varför räcker det inte med att ha nöjda kunder?
En lojal kund:
- Rekommenderar produkten/leverantören till människor i sin omgivning
- Kommer tillbaka och handlar av er igen
- Kommer i större utsträckning att handla mer av er
- Lägger inte tid/energi på att leta efter andra lösningar hos en konkurrent
Det vi vet ökar era lojala kunder, är era engagerade medarbetare!
En engagerad medarbetare:
- Är full av energi på jobbet
- Känner till företagets mål och delar värderingarna
- Är entusiastiska över arbetet och sin arbetsgivare
- Är mer effektiva & har större kundfokus
- Bidrar till företagets utveckling & innovationsförmåga
- Är friskare (har mindre sjukfrånvaro)
- Stannar längre inom företaget
- Rekommenderar företaget som arbetsplats i större utsträckning (enklare att rekrytera)
Alltså en engagerad medarbetare gör det lilla extra för att hjälpa driva företaget till framgång!
Min fråga till er är:
Har Ni råd att inte arbeta med medarbetarengagemang & lojala kunder?
Vad händer den dagen då en konkurrent dyker upp och har jämförbara produkter/tjänster och som dessutom kan leverera något billigare än vad ni kan (den dagen kanske redan är här)?