Tidningarna publicerar många artiklar med råd om hur du skapar en bra arbetsplats efter semestern. Delaktighet, återkoppling, mottaglighet för nya förslag och konflikthantering är några av de områden som listas. Visst är dom viktiga men vetskapen om vad som är viktigt räcker inte för att skapa förändring. Jakten på effektivitet och tillväxt har pressat tiden i många företag för cheferna att aktivt leda sina medarbetare. Enligt våra återkommande studier där vi testat sambanden mellan arbetsklimat och lönsamhet återkommer ett antal områden i varje studie och i samma prioritetsordning varje gång:
- Respekt
- Samarbete
- Delegering
- Återkoppling
Oberoende av fokus på nöjda eller engagerade medarbetare är detta vad vi kalla hygienfaktorer för ett bra arbetsklimat. Flera av områdena återkommer idag i andra studier vilket jag tycker är bra för ju fler som kommer till samma slutsats desto mer sant blir det.
Jag saknar dock respekten, kanske tas den för givet men den är ändå värd att lyfta fram för den lever ett eget liv. Med det menar jag att så länge ”chefen visar respekt” går situationen att rädda men när värdena på respekt är låga måste det ske personalförändringar. Hur visar vi varandra respekt? Här är några exempel på viktiga beteenden kopplade till respekt:
- Vara närvarande i möte med medarbetare och kollegor och aktivt lyssna.
- Tala bara om dem som är närvarande.
- Återkoppla information till medarbetare som inte kunnat närvara på ett möte.
- Visa intresse för sina kollegor och hälsa välkommen tillbaka efter frånvaro.
Många chefer har blivit duktiga på att skapa bra värden på just respekt vilket jag tror beror på de satsningar många företag gjort på ledarskap och att medvetenheten om arbetsklimatets betydelse har bidragit till en generell förbättring och då är respekten en hygienfaktor.