Att göra en medarbetarundersökning förändrar ingenting. Vi vet av erfarenhet att den stora skillnaden uppstår när man jobbar med resultaten. I det arbetet behöver hela företaget vara delaktiga och känna ansvar – företagsledning, chefer och medarbetare. Alla chefer och medarbetare ansvarar för att följa upp resultaten och komma fram till handlingsplaner för att ändra det i vardagen som inte fungerar tillräckligt bra.
Ledningen har ett väldigt viktigt jobb i att ta uppföljningsarbetet på allvar, kommunicera det och fundera över vad de kan göra för att stödja hela organisationen i sitt förbättringsarbete. Och givetvis – Walk the talk genom att själva jobba med sitt resultat.
Med lite inspiration från ledningen klarar de flesta chefer och deras grupper att ta fram en handlingsplan på egen hand. Men chefer och grupper där det finns fler saker som inte fungerar så bra behöver hjälp. Vår erfarenhet säger oss att det är ca 20 procent av grupperna. Här handlar det om att ge de arbetsgrupper och chefer den support och hjälp de verkligen behöver för att kunna vända en trend, vad det är är olika från grupp till grupp. Ibland behövs det att en utomstående kommer in och handleder gruppens uppföljningsdiskussion för att komma fram till en bra handlingsplan. Ibland behöver en chef med utmanande resultat en skräddarsydd chefscoachning, som sedan följs upp med en pulsmätning så att man kan se en effekt av insatsen direkt. Om du vill läsa om resultaten det kan ge kan du läsa vårt case om Ledarskapsutveckling hos Swedavia.
Ledningen behöver förstå att allt arbete som läggs ned på att jobba med resultaten av en undersökning är en investering. Vi vet att allt sitter ihop (och har visat det i studier): om ledarskapet förbättras och medarbetarnas engagemang ökar ”smittar” det av sig till kunderna, som blir ännu nöjdare och lojalare. Det i sin tur innebär att de kommer att fortsätta handla av företaget och rekommendera den produkt eller tjänst ni säljer till andra som hen känner – det i sin tur hjälper er att nå era ekonomiska mål!