Under hela våren har jag vid upprepade tillfällen känt att det varit svårt att komma till beslut i viktiga frågor, att få viktig information att nå ut och att engagera mötesdeltagare och få dem fokuserade i allt annat som måste göras. Till slut bestämde jag mig för att gå en kurs, i förra veckan spenderade jag två dagar på temat ”effektiva möten”.
Att gå på kurs kan ju leda till nya högar med anteckningar eller tunga mejl med powerpointpresentationer. I värsta fall bara till att man ökar något i vikt efter ett väl tilltaget intag av muffins och annat konferensgodis. Och naturligtvis till ökad stress över allt man inte hinner med att göra på jobbet … Du känner igen dig, jag vet.
Men, den här kursen var annorlunda. Den gav mig följande:
1. Några nya intressanta verktyg för att komma i mål med viktiga möten. Inte bara teoretiskt, utan jag fick testa verktygen och se andra deltagare testa också.
2. Bekräftelse av mina befintliga kunskaper och erfarenheter (nog så viktig när man går kurs).
3. En handfull mycket intressanta nya kontakter, som jag redan ser som viktiga delar i mitt nätverk för att utvecklas ytterligare inom detta område.
Några av de nya verktygen hade jag möjlighet att testa på en befintlig kund i förra veckan. Idag är det dags på nytt. Tillsammans med ett par kollegor ska jag träffa en potentiell kund. Det står mycket på spel. Och även om mina pusselbitar inte på något sätt utgör helheten, så kan de bli en viktig del i vägen till en ny nöjd kund. Om vi når i mål under dagens möte återstår att se, men jag är mycket taggad!
// Theodor