Blogg Okategoriserad

Förändring är en utmaning för alla

Av

Om information och kommunikation i en organisation är en bristvara blir det naturligt att det i organisationen börjar informeras och kommuniceras medarbetare emellan, denna information är sällan korrekt och kan ta ofantliga proportioner. Man kan likna detta med stora produktreleaser som exempelvis Sonys release av deras nya spelkonsol som skedde för några veckor sedan eller vilken av Apples produktreleaser som helst. Dessa företag håller information kring produkten hemlig för att skapa en hype. Det diskuteras fritt på forum och i sociala medier om vad som kan vara det nya häftiga som kommer. Det blir en naturlig och gratis marknadsföring för den nya produkten, även om du som konsument kanske blir en smula besviken att det inte var riktigt så fantastiskt som det kanske först verkade, det kan ju vara helt vansinniga saker man förväntar sig till slut. Dessa företag är naturligtvis ute efter hypen, men det är ju knappast ett fenomen som man vill ska pågå internt i en organisation.

Jag var ute hos en kund för ett tag sedan som genomgått enorma förändringar, de har mer än fördubblat sin organisation de senaste åren. Som en följd av detta upplever deras medarbetare bristande information, att de har otydliga mål och att man inte vet vad som förväntas av en, detta medför i sig ett stort behov av regelbunden återkoppling, vilket också upplevdes som en bristvara. Ledningsgruppen i fråga ansåg att de informerade om allt som fanns att informera om och jag tror att det faktiskt i det här fallet kan vara sant. Men att det också kan vara så att i en tid av förändringar tar det ett tag innan allt faller på plats och att inte ens ledningen har alla svar då vissa saker måste utkristallisera sig. Men att det inte finns information att kommunicera är inte per automatik tydligt för organisationen. Det uppfattas nog ofta som att det istället undanhålls information. I dessa lägen måste ledningen på ett förtroendeingivande sätt kommunicera detta och i bästa fall involvera människor i planeringen för framtiden.

För att skapa förtroende för chefen och för ledningen är det viktigt att visa respekt, vara öppen för nya idéer, ha tydliga förväntningar och att kommunicera. Det visar våra analyser som bygger på data från våra medarbetarundersökningar. Är detta på plats är det enklare att genomföra förändringar då oro kan undvikas och då det finns ett naturligt engagemang i organisationen. 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev