Idag har Personal & Ledarskap en artikel om medarbetarsamtalet.
Medarbetarsamtalet är viktigt, men det ifrågasätts ibland. Medarbetarsamtalet är ju en så mjuk fråga. Därför vill jag påminna om att det är väldigt väl validerat.
För 22 år sen gjorde Peter Bolinder, Lasse Hessner och jag själv den första svenska kvantitativa analysen av vilka ledarskapsfrågor som skapade lönsamhet. Den analysen gjorde vi i en bank, en säljorganisation och ett försäkringsbolag. Vi hittade elva viktiga frågor som tillsammans förklarade 1/5 av lönsamheten. Medarbetarsamtalet var en av de frågorna.
Den här analysen validerade Peter och Lasse 2001, i ett stort nordiskt service-företag. ESI* förklarade fortfarande 20 procent av lönsamheten.
Sommaren 2010 gjorde vi senast om analysen i fyra företag i olika branscher. Samma resultat igen, 20 år senare!
Det slutar inte ens här. Vi testar och testar om våra index lite då och då men inget kommersiellt index är validerat så ofta, i så många olika branscher med så konsekvent resultat. De här elva viktiga frågorna fortsätter att vara viktiga än idag.
Det känns bra och dåligt. Bra för att jag är stolt över det arbete vi gjorde 1990 men också dåligt.
Det som känns dåligt är att sambandet fortfarande finns kvar. Om alla får sina medarbetarsamtal att fungera som de ska så försvinner nämligen sambandet till lönsamhet. Det har det alltså inte gjort på 20 år. Läs artikeln i Personal och Ledarskap så tror jag du förstår varför. De flesta företag verkar fokusera för mycket på själva samtalet och för lite på det som ska hända under resten av året. Att ha medarbetarsamtal utan att följa upp dem verkar vara lite som att gå till läkaren, men sen inte göra det som läkaren ordinerat. Då blir du ju inte friskare. Då är det ointressant hur bra din läkare är och hur bra möten ni har.
Personal & Ledarskaps artikel innehåller en intervju med Jan Knoph, Norge- och Danmarkschef på OneMed. Jan har månatliga uppföljningar av sina medarbetarsamtal. Det verkar vara det tydligaste sättet att få det man har kommit överens om i utvecklingssamtalen att bli verklighet, och därmed nyckeln till att få samtalen att fungera.