Ett storföretag uttryckte frustration över sin medarbetarundersökning som de genomför vartannat år (med en annan leverantör). De brottas med en process och en metod som har vuxit fast i organisationen. Att historiskt kunna följa utvecklingen på olika index och jämföra mot benchmark har blivit viktigare än att den är ett operativt ledningsverktyg. Det här är ett problem jag har mött hos flera kunder och något som gör att undersökningen förlorar sin relevans för chefer och medarbetare i organisationen.
Att råda bot på det här handlar om att våga släppa historiken. Sedan nittiotalet när många organisationer införde kontinuerliga undersökningar har verkligheten och oftast även verksamheten förändrats. När frågor, index och metoder inte följer med tiden förlorar hela undersökningen sitt syfte. Många pratar om vikten av förändringsbenägna organisationer i en allt mer föränderlig omvärld – det ställer samma krav på de uppföljningssystem som används. Ju mer föränderlig organisation – ju mer dynamiska måste uppföljningssystemen vara.
Arbetet som sker efter en undersökning är det som tillför värde för både medarbetare och kunder. Men för att undersökningen ska ge ett relevant underlag för arbetet så måste frågorna vara relevanta snarare än historiskt jämförbara. Det går inte att ställa en massa frågor till en medarbetare för att kartlägga ”rätt” index som kan jämföras med siffror från förr, när bara några av frågeställningarna har bäring på vardagen eller utvecklingsbehoven för framtiden. En analys av de svaren ger inga insikter om var och hur insatser för att skapa utveckling bör sättas in. När undersökningarna anpassas efter verksamheten säger de något verkligen relevant om organisationen och blir ett ovärderligt verktyg som vägleder förändringsinitiativ som ökar engagemanget och förbättrar ledarskapet och snabbare tar er som företag mot era tillväxtmål.
Så min uppmaning till er: Fastna inte i historiken för då missar ni framtiden. Och i väntan på att ovan nämnda storbolag ska bli redo att göra just det ska vi nu hjälpa dem med olika sambandsstudier för att all den data de samlar in om medarbetarna ändå ska bli mer användbar. Undersökningen sammankopplad med annan extern data som lönsamhet, sjukfrånvaro, produktivitet och kundlojalitet kommer ge företaget insikter om vad som är viktigt att förändra i organisationen för att lyckas bättre i verksamheten.