Engagerade medarbetare har blivit en alltmer prioriterad fråga för exekutiva ledningar som vi arbetar med runt om i världen, och företagsledare vet att högpresterande medarbetare är nödvändiga för att verksamheter ska kunna växa, eller ibland till och med överleva. De förstår att riktigt engagerade medarbetare kan öka innovationstakten, produktiviteten och företagets lönsamhet samtidigt som man i högre utsträckning kan behålla sina talanger och drastiskt minska sina kostnader för såväl rekrytering som för att behålla medarbetare som, karriärmässigt, är på väg till andra företag.
Många företagsledningar ser tveklöst ett stort behov av att öka medarbetarengagemanget i sina organisationer, men saknar konkreta metoder för att hantera den målsättningen. Harvard Business Review publicerade nyligen en rapport där drygt 500 företagsledare intervjuats på temat engagemang. I rapporten konstateras att ett antal best-in-class företag kunnat se sin konkurrenskraft öka ordentligt, genom att de etablerat nyckeltal och processer för att effektivt mäta hur medarbetarnas engagemang påverkar företagets performance och hur man med hjälp av denna information kan driva förbättringsarbete som påverkar företagets resultat.
Bland dessa best-in-class företag kunde man se följande mönster:
- De undviker rutinmässiga undersökningar. Ledande företag dedikerar resurser för att utarbeta kritiskt viktiga och tydliga frågor som går vida förbi koncept som ”nöjdhet”. Sen nagelfars datan av analytiker i jakten på att finna de riktiga anledningarna till varför saker funkar eller inte, och var i organisationen man finner oroshärdar eller större missnöje. Seniora ledare använder i dessa företag informationen i det strategiska beslutsfattandet.
- De arbetar systematiskt och ihärdigt med att säkerställa att företagets mål är kända och välkommunicerade på varje nivå i bolaget. Toppcheferna sätter och kommunicerar målen, mellancheferna ansvarar för att bryta ner målen i sina verksamheter, och medarbetarna får förutsättningar och verktyg för att lyckas leverera mot målen.
- De analyserar sambandet mellan medarbetarengagemang och affärskritiska nyckeltal och använder informationen för att driva förbättringsarbete som påverkar nyckeltal som lönsamhet såväl som kundlojalitet och NPS
Många företag som vi för dialog med är akut medvetna om att det finns ett stort arbete att göra för att öka medarbetarnas engagemang i sina organisationer. Många av dem anser också att det är komplext att mäta sambandet mellan engagemang och andra affärskritiska nyckeltal såsom lönsamhet, kundlojalitet eller marknadsandel. Det kan krävas en ordentlig insats från företagets sida, och fokus från företagsledningen, för att koppla samman företagets performance med medarbetarnas engagemang. Men, det finns en enorm möjlighet för företag som faktiskt gör det, och som gör det rätt.