Blogg Okategoriserad

Engagerade arbetsgrupper har mer lojala kunder och är mer lönsamma

Av

Att engagerade medarbetare är en nyckel till företagets framgång är de flesta överens om. Därför är det överraskande att så få företag analyserar sambandet mellan medarbetarengagemang och affärskritiska nyckeltal, och att få driver förbättringsarbete utifrån dessa analyser. Det visar en aktuell Harvard Business Review rapport.

Vi var såklart nyfikna hur det ser ut hos våra kunder – hur viktigt är medarbetarengagemanget för kundnöjdheten och lönsamhet? Och vilka faktorer i engagemang är mest relevanta?

Under sommaren genomförde vi en studie där vi analyserade sambandet mellan engagerade medarbetare, lojala kunder och lönsamhet på teamnivå för ett antal av våra kunder. Resultaten visar tydligt att det finns ett samband mellan medarbetarnas engagemang, kundernas lojalitet och teamens lönsamhet. Ett exempel är att arbetsgrupper med ett positivt employee-NPS score är 2,7 gånger mer lönsamma än arbetsgrupper med ett negativt employee-NPS score – wow!

 

Om du är nyfiken på att läsa mer hittar du hela studien här

Dela inlägget

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev