Att engagerade medarbetare är en nyckel till företagets framgång är de flesta överens om. Därför är det överraskande att så få företag analyserar sambandet mellan medarbetarengagemang och affärskritiska nyckeltal, och att få driver förbättringsarbete utifrån dessa analyser. Det visar en aktuell Harvard Business Review rapport.
Vi var såklart nyfikna hur det ser ut hos våra kunder – hur viktigt är medarbetarengagemanget för kundnöjdheten och lönsamhet? Och vilka faktorer i engagemang är mest relevanta?
Under sommaren genomförde vi en studie där vi analyserade sambandet mellan engagerade medarbetare, lojala kunder och lönsamhet på teamnivå för ett antal av våra kunder. Resultaten visar tydligt att det finns ett samband mellan medarbetarnas engagemang, kundernas lojalitet och teamens lönsamhet. Ett exempel är att arbetsgrupper med ett positivt employee-NPS score är 2,7 gånger mer lönsamma än arbetsgrupper med ett negativt employee-NPS score – wow!
Om du är nyfiken på att läsa mer hittar du hela studien här