Blogg Okategoriserad

En klapp på axeln eller en rak höger!?

Av

kaboom

Häromdagen talade jag med en ansvarstagande, plikttrogen och kompetent kvinna full av energi. Under en längre tid hade hon haft lite för mycket att göra och kände sig trött och sliten. Det var dock bara frågan om dagar innan hon skulle gå på sin föräldraledighet, vilket gjorde att hon hade tusen saker i huvudet som skulle bli klara innan hon försvann – saker hon inte riktigit kunde släppa!

Som back up under hennes frånvaro hade det anställts en vikarie. Det visade sig dock att personen i fråga inte riktigt hade de kunskaper som krävdes för rollen, vilket stressade situationen ytterligare. För att få klarhet och inte lämna några lösa trådar, bad hon sin chef att prioritera:

  • Lära upp vikarien så mycket som möjligt under de få dagar som var kvar, resten skulle hon få gå på utbildning för att få relevanta grunder i.
  • Fokusera på att göra klart ett stort projekt som hon var ansvarig för och lansera det innan hon ”försvann”.  På så sätt skulle inget i lanseringen hamna mellan stolarna.

Eftersom hon kände ansvar och ville att saker skulle lösas innan hon gick, låg hon på sin chef för att få ett svar. Fyra dagar innan hon skulle gå hem fick hon svaret av sin chef:

”Sluta hetsa upp dig så mycket. Du vill bara göra klart ditt projekt för att du ska få credit för det. Det handlar inte om något annat!”

Vad ska man säga? Chefen i fråga begår inte bara ett generalfel utan en hel rad. Självklart ska hon ha credit för något hon gjort. Det kallas för positiv feedback och är dessutom en nyckel bakom ökad prestation bland medarbetare. Ansvarstagande och initiativtagande uppmuntras inte heller och jag kan tänka mig att energinivån och respekten för chefen inte direkt var på topp efter detta.

Jag skulle vilja hänvisa till filmklippet om aporna (Bloggen om Rättvisa) och slänga tillbaka ”skiten” i ansiktet på chefen i fråga. Varför ge något bra men få skräp tillbaka? I det långa loppet kommer den strategin inte att hålla. En person som dessutom ska bli borta ett längre tag, får distans och har tid att reflektera över sin situation. Ett reflekterande som kan komma att bli dyrköpt för företaget.

//Kattis Hederoth

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev