Blogg Okategoriserad

Din kundundersökning 5 i topp då finns det hopp

Av

Segmentering. Viktigt att ha koll på och att dela in kunderna i t ex lönsamhetsgrad för att kunna se om det är dina kunder som du inte kan överleva utan som är mest missnöjda med relationen, eller tvärtom vilket förstås är att föredra.

Urvalet, använd bakgrundsdata (dvs information du redan vet om kunderna)! Av framförallt två skäl, det ena är att man inte behöver ställa fler frågor än nödvändigt. Det andra skälet, minst lika viktigt, är att du som kund gärna vill få frågor som är riktade till dig och vad just du handlar, du bygger inte en god relation av att vara för generell.

Avsätt och allokera tid internt så att ni kan jobba med resultatet. Bara en siffra är inte något värt om det inte skapar insikt och leder till förändring.

Ägarskap: Rapporter och resultat till kundansvarig, eller ansvarig chef så långt ned det bara går. Kundrapporter utan ägarskap hamnar lätt i glömska!

Återkoppla till kunderna efter de svarat, slå gärna en signal eller skicka ett mail. Uppmärksamma kunderna, visa att det går att påverka och att de syns i mängden!

Sist men inte minst! Använd inte för mycket text och håll igen på antalet frågor, det tar död på det mesta!

Läs mer om Brilliants kundundersökning

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev