Blogg Okategoriserad

Det är lättare att skapa framtiden än att sia om den

Av

Ett företags strategier behöver ständigt anpassas till de förhållanden som råder i vår föränderliga värld. Ford Motors har en anställd som heter Sheryl Connelly. Hon har den coola titeln Head of Global Consumer Trends and Futuring. En futurist! Att sia om framtiden kan vara svårt, men  att ta flera olika scenarion i beaktande kan göra  organisationen betydligt mer förberedd på annars svårt förutsägbara händelser, så som naturkatastrofer eller politiska händelser. Den förberedelsen kan göra svåra strategiska beslut något lättare och hela organisationen mer snabbfotad om något stort och oväntat händer.

Men bästa sättet att förutspå framtiden är så klart att skapa den själv! Att finna nya innovativa vägar att gå för att nå sitt mål är framtidens melodi. Inom flera marknader ser vi att personer finner nya lösningar på gamla utmaningar. Ta bara websiten Kickstarter som ett exempel. Kickstarter är en amerikansk internetplattform som möjliggör projektfinansiering med hjälp av crowdfunding. Här kan du presentera din idé och förverkliga den med hjälp av oberoende personer som går in och stöttar dig med pengar. Eller titta på websiten Etsy, som är en näthandelsplats där människor runtom i världen nätverkar för att köpa och sälja unika varor som småskaligt handgjorda alster. Ytterligare ett exempel är DonorsChoose.org. Grundaren Charles Best arbetade som lärare i en high school i Bronx, när han startade siten. Här kan lärare be om pengar för olika skolprojekt, som de vill genomföra med sina elever. Det kan gälla pengar för att besöka en utställning eller ett museum, det kan gälla block och pennor eller utrustning för att i ett biologiprojekt rädda fisken i floden som flyter utanför skolan. Tanken är att man som givare går in och söker efter projekt som matchar egna intressen och bidrar med en lämplig summa.

Det enda vi vet med säkerhet är att morgondagen inte kommer att se ut som idag. Vi behöver ständigt hitta bättre och smartare lösningar på saker, att hela tiden ligga i framkant och vara innovativa. Då gäller det att våga tänka nytt – precis som Karolin bloggade om här. För att klara av att vara innovativa i företag och organisationer krävs att arbetsklimatet stimulerar och premierar detta, att vi kan bejaka olikheter både i färg, form och sinnet. Ett innovativt klimat kräver dessutom att vi premierar både framgång och misslyckaden och att vi lär oss att använda de resurser vi har på bästa möjliga sätt. Finns inte rätt förutsättningar blir det svårt att ligga i framkant. Vi har tidigare bloggat om vad chefer kan göra för att öka kreativiteten på jobbet, tio saker man kan göra för att förändra en kultur och vikten av att ha kul på jobbet för att vara kreativ.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev