I Sverige blir 32,000 personer per år sjukskrivna på grund av diagnoser som pekar på utbrändhet. En anställd som upplever problem i sin arbetsmiljö har i snitt ett produktivitetsbortfall på 38% – i snitt betyder det att arbetsgivaren tappar 15 timmar per vecka och anställd. Det kan vara förenat med ganska stora summor pengar. Och alldeles för stora konsekvenser för de medarbetare som upplever höga stressnivåer och inte upplever att arbetsmiljön fungerar.
Arbetsmiljö omfattar alltifrån kommunikation, ledarskap och stressfrågor till sociala aspekter som samarbete och kränkande särbehandling som diskriminering eller mobbning. Många företag hävdar att de inte har råd att arbeta med arbetsmiljöfrågor som dessa. Men vänder man på resonemanget så blir arbetet att förbättra arbetsmiljön och alla viktiga områden som den täcker inte en kostnad utan en investering. Om människor mår bra på sin arbetsplats, trivs med sitt arbete och arbetar mot tydliga mål och i tydliga roller så blir resultatet mer lönsamt än motsatsen. Anställ bra ledare som inte bara kan de tekniska momenten i arbetet, utan som även kan och förstår sig på människor. Ledare som ser och uppmuntrar medarbetare att kommunicera om, inte kompensera för, eventuella brister i arbetsmiljön. Det kan handla om att ta en dialog med sin chef om arbetsbelastningen, istället för att bara arbeta hårdare eller hoppa över raster och pauser. Utveckla ledarna och ge dem förutsättningar att skapa en bra arbetsmiljö där människor trivs, finner mening i arbetet, är engagerade i sitt jobb och där de kan leverera fantastiska kundupplevelser.
Den 31 mars 2016 börjar nya arbetsmiljöregler mot ohälsa att gälla. Du kan läsa mer om vad de mer konkret innebär i vår blogg.
Lägg gärna en stund på att titta på Arbetsmiljöverkets film på temat också. Det är en viktig film. Ge den 8 minuter – ta en paus och kolla!