Under rubriken ”Chefens betydelse är överskattad” rapporterar Ekot igår om forskaren Johan Bertletts studie av 200 medarbetare på Arlanda.
Han har kommit till slutsatsen att chefer endast har en begränsad möjlighet att påverka arbetsklimatet. Men han lyfter fram medarbetarnas och chefernas beteende, samt samspelet mellan chefer och anställda som den viktigaste faktorn i arbetsklimatet.
Vi har gjort medarbetarundersökningar på Swedavia, Luftfartsverket och hundratals andra företag. Enligt våra analyser har han rätt om samsynen men fel om chefen.
Ett inslag på Ekot ger en kort sammanfattning av Johan Bartletts studie och jag känner mig manad att göra en liten fördjupning.
Chefen är oerhört viktig, inte bara på Swedavia eller Luftfartsverket utan i de flesta organisationer. Chefen står normalt sett för 1/3 av hela upplevelsen av medarbetarnas arbetsmiljö. Det är mycket mer än vad kollegorna, ledningen eller någon annan aktör gör.
Viktigast i att vara chef är frågor om en ömsesidig förståelse för varandra, varandras kompetens och den gemensamma bilden av vad som ska göras. Frågor med extremt stor vikt för den totala upplevelsen av arbetet är:
• Är din närmaste chef tydlig med vad som förväntas av dig?
• Involverar din närmaste chef dig när beslut fattas som påverkar din arbetsgrupp?
• Håller din närmaste chef dig välinformerad?
• Känner du dig respekterad av din närmaste chef?
• Får du regelbundet veta hur det går för dig i ditt arbete?
Johan Bartlett hoppas på vidare studier om hur samverkan på arbetsplatsen påverkar produktiviteten, lönsamheten och sjukfrånvaron. Vi är ett vinstdrivande företag som tar reda på fakta, analyserar dem och rådger våra kunder inom dessa områden. Även om vi inte är oberoende forskare tänker jag mig att jag skulle kunna följa upp med några inlägg kring våra resultat av studier i dessa ämnen.