I vår databas har vi svaren från hundratusentals medarbetare som svarat på frågor om ledarskap och engagemang. När vi tar ett steg tillbaka och analyserar alla dem tillsammans blir det väldigt tydligt vilken effekt ledarskapet har på gruppens engagemang. Ett bra ledarskap visar sig vara en förutsättning för att medarbetarna ska känna både motivation i arbetet och ha en tydlig riktning för sitt arbete – precis i enlighet med de två dimensioner vi mäter engagemang i.
I vår senaste analys rankar vi samtliga arbetsgrupper utifrån deras ledarskapsvärde* och resultaten blir slående. Bland de team med bäst ledarskap (topp 25%) är 48% av teamen engagerade. Motsvarande siffra för de team där ledarskapet behöver utvecklas (lägsta 25%) är 1%**. En bra chef lyckas alltså engagera sin arbetsgrupp i ungefär vartannat fall medan en dålig chef i grova drag aldrig lyckas. Med andra ord är ledarskapet centralt för att skapa engagemang. Så när vi satsar på att utveckla ledarskapet får vi inte bara ett bättre ledarskap. Vi arbetar också med att skapa den kanske främsta förutsättningen för att få engagerade medarbetare. Och vi har i flera studier sett att ett ökat engagemang har en positiv effekt på en rad olika områden – inte minst kundernas lojalitet och i slutändan företagets lönsamhet.
*Netsurveys ledarskapsindex inkluderar områden som respekt, fördelning av arbete, tydliga förväntningar, feedback, konflikthantering och kommunikation.
**Brilliant data, 2014