Employer branding-arbetet börjar internt
Anna Dyhre, tidigare chef för Universum Sverige, numera rådgivare, författare och föreläsare
Employer branding handlar om att bygga företagets varumärke som en attraktiv arbetsgivare. Det är ett långsiktigt arbete, det går inte att fuska. Att måla upp en falsk bild av företaget genomskådas snabbt och skadar varumärket. Här är tips på hur du lyckas.
* Det ni kommunicerar om varumärket måste stämma överens med företagets image och det ni kan erbjuda framtida medarbetare. Därför är det viktigt att employer branding-arbetet börjar internt. Se till att nuvarande medarbetare håller med om ert löfte innan ni går externt.
* Employer branding-processen: gör en nulägesanalys och sätt upp en målbild, ta fram en kravprofil, definiera talangerbjudandet, definiera hur ni ska kommunicera ert varumärke för att locka rätt talanger, implementera planen– mät, genomför förbättringar och mät igen!
* HR måste ”gifta sig” med försäljningsdirektören för att säkerställa att företaget lockar de talanger man är i behov av de närmsta åren.
* Medarbetarna är företagets bästa marknadsförare, dessutom är det lättare att behålla medarbetare än att rekrytera nya. Satsa därför på personalutveckling och ha exit-samtal.
Företagets ambassadörer driver lönsamheten
Sofie Johansson, analytiker inom affärsutveckling på Brilliant
Engagerade medarbetare är företagets bästa ambassadörer. De stärker varumärket och är lojala mot arbetsgivaren. De bidrar också till lojala och nöjda kunder och högre lönsamhet. Här är några tips på hur du får fler ambassadörer, baserat på Brilliants studier.
* Att kommunicera företagets mål är en avgörande faktor för att öka engagemanget internt. På så sätt blir det tydligt för medarbetarna vad som bidrar till företagets framgångar. Arbetsklimatet är också viktigt för att medarbetarna ska ha energi att jobba mot målen.
* I genomsnitt är 21 procent av medarbetarna engagerade, medan 13 procent är kritiker. Vad som driver engagemanget varierar från företag till företag. Därför behöver varje bolag ta reda på vilka områden som är viktigast för just deras medarbetare och arbeta med de frågorna.
* Nyanställda är ofta starka ambassadörer, men blir mer kritiska över tid. Endast inom industrin lyckas man åter fånga ambassadörerna.
* Service-Profit Chain och Net Promoter Score är två av Brilliants produkter som kan hjälpa ditt företag att ta reda på vad som driver medarbetarnas engagemang och skapar ambassadörer.