Vi vet att ledarskapet hos medarbetares närmsta chef är avgörande för att engagera medarbetare. Det vi också vet är att det i många fall inte räcker, även företagsledning och toppchefer påverkar. Igår läste jag ett blogginlägg om masspsykologi, och ytterligare ett om hur man kan dra nytta av kunskaperna för att driva engagemang i företag.
Den senaste forskningen om vad som händer med människor i en grupp – tänk demonstration eller t.o.m. upplopp – visar att tidigare idéer om att vi förlorar vår individualitet och förvandlas till en våldsam mobb inte helt stämmer. Istället bestäms gruppens agerande av vilken situation gruppen hamnar i. Det vanliga är att grupper av löst sammansatta individer förenade av ett gemensamt mål har en ”Jag och du”-mentalitet och utövar en typ av självkontroll. Samma grupp kan, om de konfronteras av ett yttre hot, snabbt slå över i en ”vi mot dem”-mentalitet. Den självkontroll medlemmarna i gruppen tidigare utövade på varandra ersätts av en kraft som riktas mot de ”andra”.
Detta får bäring på organisationers förmåga att engagera sina anställda när man tänker på avståndet mellan exekutiva chefer och medarbetare längre ner i organisationen. Kommentarer som att chefer inte förstår sina anställdas vardag eller att beslut genomdrivs utan att någon tänkt igenom vilken effekt det faktiskt får på dem som ska genomföra visar på en ”vi mot dem”-känsla.
För att en organisation ska nå sin fulla potential krävs det att medarbetarna är engagerade och sluter upp kring företagets mål och beslut. För att de ska göra det behöver en vi-känsla innefattar alla. Vi har hjälpt några av våra kunder att hitta sätt att öka förtroendet för ledningen och minska avståndet mellan toppskikten och medarbetarna. Ibland handlar det om konkreta aktiviteter, t.ex. delar en koncernledningen numera med sig av sin vardag via en videoblogg, en organisation har hållit workshops på temat förtroende för att ringa in problemet och i en annan organisation är ledningen fysiskt närvarande bland medarbetarna genom att flytta runt sina arbetsplatser. När chefer genom hela organisationen är närvarande och lyhörda ökar driver känslan av delaktighet och ett gemensamt mål engagemang!