Blogg Okategoriserad

Att koppla av från jobbet är viktigt för vårt engagemang på jobbet och vårt välmående

Av

Klockan är fem på en fredag kväll. ”Jag avslutar presentationen hemma” säger min kollega till mig innan han lämnar kontoret. När vi träffas igen på måndag är presentationen färdig och min kollega ser nöjd ut. ”Det känns riktigt bra att den nu är klar” säger han belåten.

Sådana situationer känner förmodligen många av oss igen. Framför allt i jobb med höga intellektuella krav blir gränserna mellan jobbet och privatlivet allt suddigare. Att vi alltid är nåbara via mejl och telefon intensifierar problemet. När tidsfrister närmar sig och olika projekt måste bearbetas samtidigt tenderar många ta jobbet hem med sig.

Kortsiktigt är det visserligen möjligt att stressen från jobbet minskas när man jobbar på kvällarna eller helgerna eftersom den akuta tidspressen minskas. Men långsiktigt är det precis denna typ av beteende som kan leda till burnout och minskad engagemang. Detta visar en studie som pågick i Tyskland i ett år. Personer som hade ett jobb med höga krav och som inte tog avstånd från jobbet kände sig mer utmattade, hade oftare psykosomatiska problem och var mindre engagerade på jobbet. Personer som tog avstånd från jobbet mådde däremot bättre och var mer engagerade.

Dessutom visar resultat från Wise Happiness studien att en bra balans mellan arbete och fritid är mycket viktig för människors lycka.

Även om det ofta känns bra om vi får saker gjorda – som t.ex. en presentation sent på kvällen eller på helgen – så är det långsiktigt mycket viktigt att koppla av från jobbet och tar ”time out”.

Det är bättre både för arbetsgivaren (vi är mer engagerade) och för oss själva.

Ha en lugn och trevlig kväll!

 

Källor

Sonnentag, S., Binnewies, C., & Mojza, E. (2010). Staying well and engaged when demands are high: The role of psychological detachment. Journal of Applied Psychology, 95 (5), 965-976.

www.forschung-erleben.de

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev