Nu är det avslöjat vilka organisationer som kunderna tycker allra bäst om – bland annat toppar Clas Ohlson, SPP och Linköpings kommun vinnarlistan i årets upplaga av Brilliant Awards Customer Experience. Vilka är framgångsfaktorerna? Vilka misstag ska man undvika? Och hur vänder man en missnöjd kund till en nöjd kund? Vi har sammanställt deras bästa tips och råd!
Dennis Sundin, kundservicechef Clas Ohlson
- Vilket är ditt bästa tips till andra?
– Välj ut och fokusera på ett par saker, och gör det bra, i stället för att fokusera på för många parametrar och göra det halvdant, och sätt kundservicemedarbetarna i första rummet. - Vad tror du är vanliga misstag?
– Att inte lyssna på kundgruppens behov utan i stället anta och fatta beslut utifrån det.
Du måste veta vilken din kundgrupp är och hur de önskar få sin kundservice. - Hur vänder man en missnöjd kund till en lojal kund?
– Genom att lyssna, förstå och sedan försöka lösa deras problem.
David Hedman, Tf Chef Kundservice SPP Pension & Försäkring AB
- Vilket är ditt bästa tips till andra?
– Se till så att alla medarbetare får synas och göra sin röst hörd när det gäller utformningen av arbetssättet. - Vad tror du är vanliga misstag?
– Att fokusera för mycket på kvantitet i stället för kvalitet i kundkontakten. - Hur vänder man en missnöjd kund till en lojal kund?
– I mina ögon handlar det mycket om transparens och ärlighet i kundbemötandet.
Helena Lundvik, enhetschef Linköpings kommun
- Vilket är ditt bästa tips till andra?
– Sätt tydliga mål för verksamheten och involvera medarbetarna kring hur ni skall nå målen. - Vad tror du är vanliga misstag?
– Att man inte lyckas fånga upp förslag, tankar och idéer som kommer från medarbetarna. - Hur vänder man en missnöjd medborgare till en nöjd medborgare?
– Lyssna på medborgaren med inställningen att informationen som förmedlas kan användas till att göra något bättre. Se det inte som ett klagomål utan en möjlighet till utveckling.
Engagerade medarbetare = lojala kunder
De organisationer som toppar listan i årets upplaga av Brilliant Awards förstår vikten av att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta kundernas upplevelse, för att sedan analysera data och agera på den. Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.
Vill du veta mer om Brilliant Awards?
Läs mer om Brilliant Awards Customer Experience eller Brilliant Awards – Employee Experience.