I måndags lanserades Zynk i Oslo. Det är ett företag vi förväntar oss mycket av. Ett bevis på att vi inte är ensamma om det är att ett multinationellt kommunikationsföretag redan har försökt köpa upp dem!
Varför det? Ja, de har förstås en bra meritlista.
Claus Sonberg, har varit informationsdirektör på SAS och vd för Burston Marsteller, där Hans Olav Otterlei var chef för ett stort praktikområde.
- Hans-Olav har förutom Burston Marsteller också varit vice vd på Thor Energy och VD på GCI Monsen tidigare. Men framför allt är det att de är framgångsrika. Claus har till exempel gjort ett jättearbete med de starkaste kanalerna i SAS kommunikation, och det känner folk till.
Därför är vi stolta att vara underleverantörer åt Zynk. Det är förstås våra kommunikationsprodukter CLI, SFU och LISA som är aktuella. Med dem som hjälp ska Zynk de hjälpa norska företag att nå sina mål genom bättre intern kommunikation och ledarskap. De talar om processen från McKinseys imponerande men svårförstådda strategiska underlag till utförd strategi.
Det första steget i den resan är förstås att få materialet förståeligt. Det är inte lätt. Claus fick oss alla att skratta igenkännande när han pratade om arbetet med att förstå sig på McKinseys strategiska material för SAS. Inte något man oredigerat sätter i händerna på vem som helst.
Därefter kommer förstås själva information och kommunikationen. De kan alla de kommunikationskanaler som finns, både de traditionella (Claus började som TV-journalist) och de starka kanalerna. Bilden nedan är min egen tolkning av de områden som är svala och heta i det arbete som Zynk ska göra.
Det är rena envägs massmedier som personaltidningen och tyvärr ofta intranätet. För den som är utbildad till journalist är det här trygga kanaler. Men så länge kanalerna är enkelriktade massmedier ger de inte någon större effekt på människors beteende. En strategi är ju faktiskt affärsmässigt värdefull först när folk agerar enligt den. Därför går mer och mer av det här arbetet via de sociala medierna (bloggar, facebook-liknande sidor, twitter osv).
Därför kommer Zynk även att arbeta med de allra starkaste kanalerna, som när VD är ute och pratar (MBWA kallades det för 30 år sedan: Management by Wandering About) och framför allt den närmaste chefen. Den närmaste chefen är den som leder arbetet med att göra strategin förstådd och tillämpad i sin arbetsgrupp. Det här har vi haft turen att bli en ledande leverantör av mätinstrument för. ”Tur” säger jag, för om vi inte hade varit enkätleverantör till AB Volvo när de köpte Mack och Renault Trucks skulle vi inte ha suttit i den här sitsen idag.
Vid lanseringen av Zynk kallade Claus CLI och SFU det bästa han har sett på området i ”Skandinavien, nej Europa, nej Världen”. När rodnaden hade lagt sig tänkte vi att det berömmet är extra mycket värt från en person som har lett ett väldigt framgångsrikt arbete med just kommunikativt ledarskap på SAS och dessförinnan haft en ledande position på en av världens mest renommerade kommunikationskonsultföretager.
Den Norska pressen var förstås också intresserad av Zynk. Här är ett exempel: