Blogg Okategoriserad

Tio punkter som sammanfattar framtidens ledare enligt Marie Hallander – Larsson

Av

framtidens ledare

På den inspirerande Klara K.-dagen i tisdags, sprang en laddad och entusiastisk Marie Hallander-Larsson upp på scenen och lyckades på bara några minuter få alla oss 400 kvinnor att fatta pennan och lyssna spänt om viktiga punkter som bygger framtidens ledare.

Hon inleder med hur många ledarskapsböcker hon har läst och att ingen egentligen är något värt. Istället handlar det om att förstå sig på hur vi människor fungerar. Det är nu hon kommer till kärnan av sitt korta tal.

Hon berättar att hon 1986 mötte ”en snubbe” som hade studerat sambandet mellan hur vi medarbetare och chefer har det på jobbet å ena sidan och lönsamhet å den andra sidan. Han hade kommit fram till tio punkter som är viktiga i en arbetsgrupp för att inte lönsamheten ska påverkas negativt. De punkterna fungerar fortfarande, menar Marie.

Hela Volvo har arbetat efter metoden i över tio år, hon har använt dem under sina sju år på Scandic och idag på Swedbank är de hennes grund för all chefsutveckling.

Marie Hallander-Larsson, koncernpersonaldirektör, Swedbank

Vilka är då dessa 10 saker som varje chef och arbetsgrupp, oavsett ålder, nationalitet eller sammansättning, ska eftersträva?

De första fyra är viktigast:
1. Respekt – det visar sig att bara det faktum att chefen hälsar på sina medarbetare när han kommer på morgonen lyfter allas känsla av att vara respekterade.

2. Samverkan – chefen måst se till att det finns en god samverkan i gruppen och kunna hantera konflikter.

3. Påverkan – medarbetarna måste kunna påverka sin situation.

4. Erkänsla – ett gammalt ord som Marie uppmanade oss att använda och smaka på!

5. Rättvis belöning.

Här gör Marie en paus och ber oss reflektera över dessa första fem punkter – eller snarare de första fyra. Vad har de gemensamt? De handlar alla om mänskliga frågor, om att känna sig delaktig och respekterad. Det är de s.k. mjuka frågorna som beror på hur vi behandlar varandra på arbetsplatsen.

6. Information – Här får alla grupper alltid lågt, enligt Marie. Du kan informera hur mycket som helst via olika kanaler, men om inte de fyra första punkterna är på plats så upplever vi att vi inte får information.

7. Att förstå helheten och sin del i helheten.

8. Att ha tydliga mål att arbeta efter och följa upp.

9. Personlig utveckling eller kompetensutveckling.

10. Lätt att få saker genomförda.

De fem sista är de områden som vi lägger mest energi på! Mycket kompetensutveckling, massor av planering av mål, interninformation via intranät och andra kanaler, information från ledningen om vart företaget är på väg.

Men Marie Hallander Larsson satsar på de fyra första i all ledarutveckling på Swedbank och menar att det främst handlar om att få cheferna att kommunicera. Ju mer och bättre chefen kommunicerar med sina medarbetare desto bättre fungerar gruppen, arbetsklimatet och i slutändan hela företaget.

Om vi genom att få de fyra första, ”mjuka” delarna på plats, kommer resterande punkter automatiskt att följa efter.

Vi på Brilliant blir stolta när Marie berättar så engagerat om vår metod. ”Snubben” Marie träffade 1986 var Lars Hessner. Hessner var den ena partnern i Hessner & Bolinder.  Det var därifrån som Brilliant uppstod.  Lars Hessner dog tyvärr för något år sedan. Lasses partner, Peter Bolinder, är Brilliants grundare och VD.

Sedan den första studien 1991 har vi testat och utvärderat de tio punkterna ett antal gånger i olika företag och branscher.  Senast gjorde vi det på fyra företag i förfjol.  Samma modell förklarar fortfarande 20 procent av lönsamheten, precis som 1991. Brilliant har producerat nöjd medarbetarindex  på de här frågorna sen  dess och sen fyra år tillbaka skapar vi skräddarsydda recept för varje arbetsgrupp med hjälp av den forskning som Marie beskrev så bra.

Tack, Marie, för en lysande beskrivning av en gammal metod som fortfarande håller!

Vill ni ha hjälp att utveckla era ledare och driva engagemang och lönsamhet? Kontakta oss så ska vi berätta mer om hur vi kan hjälpa er.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev