Blogg Medarbetarupplevelse

Teknikens roll i förändringen av företagskultur, Del 2

Av

||

I föregående blogginlägg skrev vi om hur teknologi kan användas för att gynna en utveckling av sitt företags kultur och hur teknologin stödjer och formar medarbetarupplevelsen. De två första viktiga stegen handlar om 1. Att bli datadriven och 2. Att ta sig genom data till insikt och slutligen agerbara insikter. Vidare följer följande två centrala steg att gå vidare med:

  1. Ändra mindset från att “veta allt” till att kontinuerligt lära nytt

Många företag jag möter skulle må bra av att utvecklas från att vara “experter som vet allt” till att bli ständigt lärande organisationer. Istället för att se medarbetar- och kunddata som datapunkter och ögonblicksbilder som säger något om status på medarbetarengagemang och kundlojalitet, så skulle vi vilja se mer personaliserad och relevant lärande komma ut ur denna data. Genom att använda maskininlärning kan vi I vår insiktsplattform (som innehåller enorma datamängder om medarbetare, kunder och affärsinformation) presentera mer relevanta rekommendationer, baserade på vem användaren är, geografi, organization och vilken situation en viss grupp befinner sig i. Det finns inte ett ”one-size-fits-all” recept på starkt medarbetarengagemang, och därför måste chefer och team bli rekommenderade olika sätt att arbeta på baserat på sin unika situation. Och baserat på det systemet lär sig av all data så blir dessa rekommendationer vassare och mer relevanta för att stärka vissa beteenden och bygga rätt typ av kultur, såväl som nå specifika målsättningar.

  1. Ge dem en inspirerande digital miljö

En stor del av dagens medarbetare integrerar teknik I alla delar av sitt private såväl som sitt professionella liv, och de trivs bäst i en kultur som stödjer sättet som de vill arbeta på – där de tex har möjlighet att lösa uppgifter snabbt I vilken device som helst, från vilken plats som helst. Det finns alltför ofta ett stort glapp mellan de digitala lösningar medarbetare använder privat, och dem som arbetsgivarna erbjuder. Tekniska verktyg kan öka produktiviteten och öka välbefinnandet hos medarbetarna genom att möjliggöra self-service funktionalitet där saker kan bli gjorda utan ändlösa emailtrådar och inblandning av en massa olika parter. Och samtidigt erbjuda lättillgänglig information som ökar produktiviteten och hastigheten med vilken saker och ting blir gjorda. Bara ett exempel är self-service funktionalitet för chefer att få koll på sina medarbetares engagemang, eller sina kunders åsikter utan att behöva vänta på schemalagda årliga enkäter och företagsövergripande processer. Förutom att det friar en massa tid hos HR att fokusera på annat så skapar det en bättre medarbetarupplevelse för dem som jobbar hos er.

Kulturförändring är absolut en resa utan slutdestination, och genom att använda teknikens möjligheter att involvera, utvärdera och utvecklas under resan så finns det mycket att vinna för varje företag – så länge som man är öppen för att ständigt lära sig nya saker och villig att agilt ändra sina metoder och arbetssätt.

*Det här är andra bloggen av 2 i vår serie om Teknikens roll i förändringen av företagskultur. Den första bloggen hittar du här.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev