Blogg Kundservice

Skönhet kommer inifrån – företag som fokuserar på detta presterar bäst avkastning

Av

Fokuserar ditt företag på att leverera kundupplevelser i världsklass? Skönhet kommer inifrån. De mest engagerade medarbetarna skapar de mest lojala kunderna – och företag som fokuserar och lägger stor vikt vid att lyckas med kundupplevelsen presterar bäst avkastning.

Den främsta anledningen till att företag förlorar sina kunder är sällan att de har dåliga produkter. De allra flesta kunderna väljer att lämna ett företag för att de är missnöjda med själva upplevelsen av företagets erbjudande. Missnöjda kunder kostar företag enorma summor, medan lojala kunder som är ambassadörer driver upp lönsamhet och tillväxt.

Att misslyckas med att fokusera på att förbättra kundupplevelsen gör att man löper stor risk att förlora kunder, eller att inte kunna attrahera nya till att börja med. Trots det misslyckas majoriteten av alla företag med att överträffa sina kunders förväntningar. Oroväckande är att även majoriteten av företagsledare är medvetna om att de huvudsakligen konkurrerar med just kundupplevelsen, men saknar ändå ett program och en utarbetad strategi för hur de ska hantera den. Det gör att många företag inte står tillräckligt rustade inför konkurrensen om kunderna.

Högt medarbetarengagemang och goda medarbetarrelationer speglar sig i bättre kundupplevelser och högre kundlojalitet. För att effektivt förbättra sina kundrelationer är det viktigt att arbeta med de interna relationerna och de förutsättningar medarbetarna har att leverera fantastisk service till sina kunder. Det är också viktigt att inte utgå ifrån vad man internt anser vara sina viktigaste förbättringsområden om man inte först stämmer av om det överlappar med vad kunderna tycker. Lyckas man med den samstämmigheten ökar chanserna avsevärt till vägen mot kundupplevelser i världsklass!

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev