Det korta svaret är nej. Det lite längre är nej, du ställer fel fråga. Att blockera Facebook eller Youtube löser inga problem. Låt mig illustrera. En vän arbetar centralt på en stor organisation och ett av dotterbolagen stötte på problem med en webbutbildning som skulle genomföras via Youtube – som dotterbolaget blockat. De hade noterat att 90% av youtubeanvändandet inte var arbetsrelaterat och hade valt att blockera siten. Men det dotterbolaget gjort var att agera på ett symptom, inte ett problem. När Youtube blockerats sköt nämligen surfandet på Aftonbladet i höjden. Så de fick blocka även den siten. Om de ska slåss mot hela internet finns det en hel del siter att blocka.
Frågan varje arbetsgivare som överväger att blockera Youtube, Facebook eller Aftonbladet bör ställa sig är istället varför medarbetarna nöjessurfar överdrivet på arbetstid? Vad kan arbetsgivaren göra för att ge medarbetarna bättre förutsättningar att engagera sig i arbetet så att nöjessurfandet inte blir ett problem? Ofta är en bra början att försöka förstå vad som hindrar medarbetarnas engagemang.
Om du är intresserad av att veta mer har vi skrivit ett white paper om vad medarbetarengagemang är, och ett om vem som är ansvarig för medarbetarengagemanget, och bloggat om betydelsen av en engagerad chef för att skapa engagemang i en arbetsgrupp.