Södra delarna av Sverige är drabbat i störst utsträckning av skenande elpriser. Vi har pratat med Bim Forsberg, Avdelningschef Kundrelationer på Öresundskraft. I februari 2022 vann Öresundskraft ”Brilliant Awards” för bästa kundservice inom energibranschen. Här får vi ta del av en unik inblick hur energikrisen påverkat Öreseundskrafts medarbetare och kunder – och hur de lyckas navigera rätt i en kris!
Brilliant Awards – bästa kundservice
Hur håller ni engagemanget uppe i gruppen?
För oss är teamet A&O. Våra verksamhetsstöd finns alltid på plats, tillsammans med ledaren för kundcenter. Vi anpassar arbetsmiljön så mycket vi kan till medarbetaren och gör deras vardag så bra som möjligt. Det kan vara allt från att bevilja hemarbete 2 dagar i veckan, till att ställa fram fika i kontorslandskapet, till att arrangera musiktävlingar under en mötestid eller bara låta medarbetarna ta en stund i massagestolen som finns på jobb. Vi fungerar alla olika och vi försöker vara lyhörda för vad medarbetaren behöver i sin vardag för att leverera till våra kunder. Vi tullar heller inte på coachtid eller medarbetarsamtal utan fortsätter med dem i samma takt som vi alltid har gjort. Medarbetarens vardag måste få vara levande och rörlig, inte bara gå på löpande band som det lätt blir när man har mycket att göra. Om vårt team mår bra, så märker våra kunder det.
Bim Forsberg, Avdelningschef Kundrelationer Öresundskraft
Era främsta tips till att orka se varje kund som unik
Oj, svår, detta är en unik kompetens hos varje medarbetare. Jag skulle vilja säga att det börjar med att få rätt person på uppdraget från början. Rekrytera rätt helt enkelt. Sen tror jag att det spelar stor roll att alla får ha sin egna personlighet på vår avdelning. Vi pratar aldrig efter några manus eller gör saker och ting mer komplicerade än vad de är. Sen bidrar ju en stämning som är prestigelös och ett ledarskap som är tydligt med sina förväntningar också till energinivån.
Utmaningar i ledarskap och medarbetarskap
Att se medarbetarna så mycket det går. Att peppa utan att vara klämkäck och verkligen genuint ha förståelse för att de kämpar på just nu. Som ledare handlar det om att förbättra vardagen för medarbetaren, så att de kan ta emot våra kunder på bästa sätt. Det handlar om allt ifrån att arbeta med informationshantering, bra personalplanering, rekryteringar och delaktighet i vardagen samt att röja hinder om det behövs. Och sen behöver man bjuda på fika! Ofta och mycket 😊
Ta del av Brilliants studie för hur en bra kundtjänst ger ökad vinst och driver kundlojalitet: