Verksamhetsåret 2018 går mot sitt slut, nu jobbar många med att nå sina mål innan julledigheten kan börja. Chefen är ansvarig för att nå organisationens eller teamets mål och spelar här en viktig roll för att skapa de bästa förutsättningarna. Och fun facts, en av våra undersökningar, där vi frågat medarbetare inom tjänsteindustrin om stress, visar att december är den månaden då medarbetarna har den mest rimliga stressnivån.
Stress – konsekvenser för både medarbetare och arbetsgivaren
Anställda som upplever problem och stress i sin arbetsmiljö har ett högt produktivitetsbortfall. Det kan vara förenat med ganska stora summor pengar för företaget – och stora konsekvenser för de medarbetare som upplever hög stress med sjukskrivning som en möjlig bieffekt. En av våra studier visar att medarbetare som upplever en orimlig stressnivå är sjukskrivna mer än dubbelt så mycket som de medarbetare som upplever en rimlig stressnivå. Det finns alltså mycket att tjäna på att minska stressen på arbetsplatsen. Våra studier visar också att ledarskapet har stor effekt på andelen sjukfrånvaro i arbetsgruppen.
Chefen är ansvarig för att nå organisationens eller teamets mål
I dessa tider, då verksamhetsåret går mot sitt slut, jobbar många med att nå sina mål innan julledigheten. Tillsammans i gruppen måste man arbeta systematiskt och effektivt. I den här processen är chefens roll ofta mycket central. Chefen är ansvarig för att nå organisationens eller teamets mål – så ta en rejäl titt i spegeln. Om inte du är chef och inte behandlar dina medarbetare som din största tillgång, vem ska då göra det? Och vilka blir konsekvenserna om du inte lyckas?
Läs mer om detta i ”Drömarbetsgivaren – de 10 budorden för att få medarbetare att vissla hela vägen till jobbet”.
Fun facts om stress – tjänsteindustrin
Nyligen gjorde vi en undersökning där vi frågade 29 236 medarbetare inom tjänsteindustrin om stress. Analysen visar andelen inom tjänsteföretagen som svarat ”5” på frågan ” Har du en rimlig stressnivå i ditt arbete?”. December är den månad då stressnivån är mest rimlig. Kanske är tjänsteindustrin bemannad med bra chefer?