I ett tjänsteföretag är medarbetarna avgörande för kundrelationerna. Oavsett vad VD och de högre cheferna säger och gör så är det många av medarbetarna som har kundkontakten, skapar kundupplevelsen och bygger företagets varumärke.
Medarbetarens inställning till sin arbetsgivare och tjänsterna de tillhandahåller är avgörande för företagets framgångar.
Engagerade medarbetare gör ett bra jobb och om de är lojala företaget de arbetar på, stärker de varumärket också. Därför bör tjänsteföretag göra allt de kan för att medarbetarna ska vara engagerade och lojala.
När vi gör både kund- och medarbetarundersökningar på samma företag ser vi tydligt hur medarbetarnas engagemang ger nöjdare kunder. Vi kan även identifiera vad varje företag bör arbeta vidare med för att öka lojaliteten och engagemanget. Det skiljer sig från företag till företag, men några av de viktigaste framgångsfaktorerna är:
• Att företaget satsar på kompetensutveckling
• Att medarbetarna samarbetar bra
• Att medarbetarna är stolta över företaget och de tjänster de tillhandahåller
• Att personalen är avspänd
• Att teamen fungerar väl och medarbetarna trivs med varandra
• Ett bra ledarskap
• Att medarbetarna kan påverka sitt arbete och hur det ska utföras