Marknadsundersökning

Vad är en marknadsundersökning?
En marknadsundersökning ger företag en möjlighet att snabbt anpassa sig till marknadens olika trender och nycker. Något som i sin tur sätter företagen i fråga i förarsätet medan konkurrenterna hamnar långt efter.

Det är långt ifrån en slump att en gemensam tråd mellan de företag som lyckas bäst – år efter år – använder sig av marknadsundersökningar för att tolka kundens signaler.

engagerade kunder

Vi hjälper dig att skapa en marknadsundersökning

En marknadsundersökning ger väldigt många svar på viktiga frågor. Men, det handlar också om att ställa rätt frågor för att därigenom kunna rikta insatser åt rätt håll. En marknadsundersökning vars frågor är irrelevanta kommer inte att bidra till någon som helst framgång – där handlar det om pengar i sjön.

En marknadsundersökning och frågor av rätt kaliber däremot, det är en ren investering. Vi skapar alltid rätt frågor till våra kunder där en marknadsundersökning skapas, exempelvis genom en genomarbetad enkät, och där svaren definitivt kan skapa en stor förändring till det bättre.

Låt oss berätta hur. Boka en demo.

Boka en demo och bekanta er med vår lösning

Genom att föra tillbaka kunskapen till rätt ställe i organisationen utvecklas företaget mot fullt kundfokus. Allteftersom blir ni bättre på att leverera rätt värde till varje kund – varje dag, varje månad och varje år.

Brilliants lösning för marknadsundersökningar bygger på en välbeprövad metodik som säkerställer att hela organisationen agerar på rätt sätt.

Vill ni prova vår lösning för att genomföra en marknadsundersökning? Boka gärna en demo och bekanta er med Brilliant och få en bättre uppfattning om hur vårt verktyg fungerar.

9 HR-trender|

Förvandla resultatet från marknadsundersökningen till guld

Stärk er affär med vår undersöknings- och actionplattform. På Brilliant är vi specialister på att undersöka, analysera och omvandla kunddata till agerbara insikter.

Genom en kvalitativ marknadsundersökning, utförd av rätt parter, kan man hitta sin målgrupp och nischa in sin marknadsföring där man verkligen har en efterfrågan. Detta gäller såväl för etablerade företag som för företag som befinner sig i sin linda.

Vad ger en marknadsundersökning svar på?

Det finns några saker som en väl genomförd marknadsundersökning kan ge svar på. Vi radar upp några av dessa här nedan för en bättre förståelse för vad som finns i potten.

  • Den hjälper er att hitta rätt målgrupp. Vilka är det som köper era produkter? Vilka personer är intresserade av era tjänster? Vilken ålder befinner sig dessa i, hur ser deras livssituationer ut och var i Sverige bor de? Det finns all anledning att ta reda på detta då ni genom svaren ni får kan skapa en mer genomtänkt marknadsföring – i helt rätt kanaler.
  • Ni får en förståelse om både kund och er själva. Vem är egentligen er typiska kund och varför väljer denne just er? Handlar det om priset, handlar det om kvaliteten eller om att ni helt enkelt finns tillgängliga? Många företag har en konstig självbild – på ett både positivt och negativt sätt. Genom en marknadsundersökning får man tydliga svar på vilka kunder man har samt varför de väljer just det egna företaget. Något som man bygga vidare på.
  • Ni kan förändra er. Samma sak kan gälla förlorade kunder. Varför har de valt en konkurrent? Varför valdes ni bort och hur ska ni agera för att vinna kunderna tillbaka? En marknadsundersökning ger en ögonöppnare och en möjlighet att ställa om en verksamhet med inriktning på en ökad lönsamhet.
  • Upptäcka nya trender. Marknaden är alltid nyckfull och ologisk. Det som var hett igår är iskallt imorgon. I synnerhet gäller detta idag då trender sprids snabbare som en följd av internet och sociala medier. Använd detta! Marknaden är bara nyckfull för den som inte förstår sig på den. Genom en marknadsundersökning kan nya trender identifieras innan de slagit igenom. Som företag kan man vara först på bollen – varje gång och år efter år.
  • Chans att expandera. Var finns behovet av just era produkter eller tjänster – och var är det mättat? Företag som står inför en expansion kan begå extrem kostsamma misstag om man inte först undersöker vilka möjligher man har att faktiskt lyckas. En marknadsundersökning kan ge er möjlighet att hitta en stad, ett land eller ett specifikt område där ni verkligen kommer att behövas. Det gör skillnad.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev