Jag har i mina tidigare bloggar lyft vikten av att se medarbetarna som den största marknadsföringsinsatsen. Ja, vi har hört den förut! Men HUR gör vi verklighet av det?
Inom HR fördelar vi processerna genom att sätta dem i en medarbetarcykel. Det finns olika varianter på det, jag har valt att jobba med Wise modell ARUBA: Attrahera, Rekrytera, Underhålla, Behålla, Avveckla.
Hur vi lyckas inom dessa områden är vad vi signalerar i arbetsgivarvärde. Tillsammans med ledarskapet är detta de starkaste verktygen vi har för att skapa lönsamma och effektiva arbetsplatser dit människor längtar till att gå på måndagsmorgonen!
Allt hänger ihop. Att vara riktigt duktig på att attrahera och rekrytera får inte sitt rätta värde om medarbetarna sedan inte kan utvecklas inom företaget. Talangerna tappar motivationen och söker sig vidare. Och vad händer om allt fungerar bra och professionellt fram till avslutet, avvecklingen? Medarbetarna lämnar företaget med en bitter eftersmak, och blir då inga goda ambassadörer för företaget.
Ett dåligt avslut skadar arbetsgivarvarumärket
Jag har under mina år inom HR arbetat inom alla tårtbitar i processen och har erfarit att avvecklingen är en otroligt viktig bit i att attrahera och behålla medarbetare. Ett dåligt avslut kan skada arbetsgivarvarumärket riktigt ordentligt. Avslut handlar oftast om respekt vilket för manga är en djup grundvärdering.
I medarbetarundersökningen finns möjlighet att mäta kvalitén i HR processerna. Alternativt genomföra en NKI undersökning från HR?
ARUBA och KPIer för att lyckas med medarbetarundersökningen
Dela upp undersökningen med rubrikerna Attrahera, Rekrytera, Utveckla, Behålla och avveckla. Sätt mål och KPI:er och mät! Gapet mellan upplevd leverans och verklighet är grunden för er handlingsplan med aktiviteter som förbättrar. ’
Lycka till!
Läs tidigare inlägg av Maja Kulturen är plattformen i ett attraktivt varumärke och Delaktighet och transparens är nyckeln till förtroende.
Maja Fingalsson driver sedan september 2011 konsultföretaget People&Culture med uppdrag som interim HR chef och inom organisations- och individutveckling. Hon kommer närmast från Swedish Match Scandinavia Division där hon var HR direktör och dessförinnan var hon verksam inom SAS. Brilliant har haft ett långt och givande samarbete med Maja inom bland annat employer branding/attraktiv arbetsgivare.