Om du har läst Mål1; ”Mål hör ungdomen till” och Mål2: ”Mål eller Behov” så har du kanske funderat över om konstnären och säljaren är påverkade av sina yrken.
Av drygt tio tusen säljare som har svarat på Brilliants fråga ”Har du tydliga mål för ditt jobb” är det hela 88 procent som har tydliga mål. Det stämmer med deras yrke. En säljare som har sålt för en miljon rankas bättre än kollegan som har sålt för 800 000 kr. Kronor och ören gör deras jobb väldigt tydligt. Jämför det med fyratusen IT-medarbetare varav 73 procent svarar att de har tydliga mål eller HR där 74 procent har tydliga mål. Andelen som jobbar utan tydliga mål i IT och HR är alltså mer än dubbelt så stor som i sälj.
Men alla yrken ska nog inte vara lika målfokuserade. Marknad och R&D är naturligen väldigt mycket mindre målfokuserade än vad sälj ska vara. Jag tror att konstnärer är nästa steg efter R&D. Carl Larsson och Picasso hann förvisso bli väldigt rika under sin livstid, men det klassiska konstnärsidealet är väl snarare Van Gogh. Fattig, olycklig och ouppskattad under sin livstid men högt värderad och uppskattad idag. Inspiration kommer inte på beställning, och stor konst verkar snarare komma ur stor olycka än ur trivsel och rikedom. I datortillverkaren Apple var det knappast någon som satte upp som mål att de skulle bli tillverkare av musikspelare och telefoner.
Jag tror inte ens alla företag ska vara fullt ut målfokuserade. Höga krav på innovativitet kan svårligen kombineras med maximal tydlighet. Stålindustrin har tydligare mål än spelindustrin.
För mig var konstnären och säljarens positioner i den här diskussionen en påminnelse om hur vi alla påverkas av våra yrken. För mig som är analytiker har riktigt tydliga mål ofta känts onaturliga och begränsande, även om de inte är lika skadliga som för en konstnär.
Autopiloten är att tydligare mål alltid är bättre än mindre tydliga. Så är det knappast. Frågan är snarare: HUR tydliga mål bör du ha?
Ps. Viss forskning tyder på att mål gör oss lyckligare. Jag tvekar. Det kan vara en enkät-effekt: vissa svarar mer positivt på alla enkätfrågor än andra. Det kan ge falska samband om frågan ”ÄR du lycklig” besvaras i samma svarsskala som frågan ”har du tydliga mål?”.