Blogg Okategoriserad

Låt oss göra det vi är verkligt bra på

Av

När Nokia och Ericsson slogs om världsherraväldet inom mobiltelefoni gjordes många marknadsundersökningar som tydligt visade att kunderna prioriterade batteritid. Sagt och gjort. Båda blev väldigt bra på batteritid*. Det kan du fortfarande märka om du har en gammal ericsson-lur liggande någonstans. Den håller oerhört länge. Dessutom är ljudet jättebra.

Så hur kommer det sig att de båda giganterna kördes över? Se dig om i bussen eller tunnelbanan. Alla tittar på sin telefon men bara några få ringer med den. Apple hade tagit ett steg tillbaka och sett något som inte Nokia kunde se i sina marknadsundersökningar. Där uttalar sig ju kunder bara om sånt som de redan känner till.

Jag tror samma sak kan hända inom fler branscher. Därför behöver vi alla kunna ta ett steg tillbaka, så att vi kan se vår egen verksamhet bättre. Vi hjälper våra kunder att göra precis det.
Efter en medarbetarundersökning med Brilliant går varje grupp igenom ett uppföljningsarbete som vi kallar Fokusprocessen. Den hjälper gruppen att definiera var de är, vart de vill och vilka aktiviteter som behöver prioriteras i just den gruppen. Det är en tid för reflektion. Att ta en titt på sin egen verksamhet med nya ögon. Den delen av vår modell är jag väldigt stolt över.  Vill gruppen ha hjälp med sin fokusprocess så erbjuder vi det också.

Tyvärr är det inte alltid här det stora fokuset eller den stora budgetposten ligger, fastän det egentligen är då riktiga förändringsarbetet börjar. Vi ser också från ett år till ett annat hur mycket mer grupper som faktiskt jobbar med sina prioriterade frågeställningar förbättrar sina resultat, jämfört med de grupper som inte gör det. Tittar vi dessutom på de grupper som exempelvis satsar på att coacha sina chefer till att förändra sina beteenden så är förbättringarna verkligen stora!

Vi genomför kontinuerligt gruppdiskussioner i alltifrån ledningsgrupper till arbetslag och många chefer som arbetar med Brilliant har möjlighet att delta i effektiva coachningsprogram som hjälper dem att nå större och snabbare resultatförbättringar. Läs gärna mer om vad Swedavia gjorde för att hjälpa sina chefer eller kontakta oss för en diskussion om hur vi kan hjälpa era chefer att prioritera rätt förbättringsåtgärder och förändra beteenden i sina arbetsgrupper.

 

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev