Blogg Okategoriserad

Kommunikativt ledarskap – en summering av seminariet 13 september 2011

Av

Hur högsta ledningen lyckas med sin kommunikation internt, påverkar i högsta grad lönsamheten i företaget. Det kan låta självklart, men nu är det bevisat.

På seminariet om kommunikativt ledarskap, presenterade vår analytiker Mårten Westberg resultatet från en ny studie av sambanden mellan lönsamhet och
företags kommunikation.
Claus Sonberg, vd på PR-firman Zynk i Norge gav råd om hur den interna kommunikationen förändras.

Här kommer en kort sammanfattning av de båda föredragen:

En revolution inom internkommunikation
– Claus Sonberg, vd för Zynk och samarbetspartner med Brilliant

Företag som vill lyckas med sin internkommunikation kan inte bara använda intranätet, nyhetsbrev och personaltidningar. För att nå ut med sina budskap behöver de använda sig av principerna och funktionaliteten från sociala medier. Det ställer helt nya krav på företagen. Här är några tips på hur du lyckas i den nya kommunikationskanalen.

  • Ledningen måste göra ett ”change of  mind” när det gäller hur de kommunicerar. De behöver gå från att ge svar till att ställa frågor.
  • Skriv korta texter, 140-160 tecken, och använd bilder.
  • Språket ska vara informellt, engagerande och emotionellt. Inget ”corporate bullshit”.
  • Bjud in till dialog, involvera personalen och våga vara transparant.
  • Bli kritisk till vad företaget publicerar. Var selektiv, ju färre texter desto bättre.
  • HR- och kommunikationsavdelningen måste samarbeta.

Kommunikativt ledarskap driver lönsamheten och börskursen
– Mårten Westberg, analytiker på Brilliant

Brilliant har sedan 1990-talet gjort omfattande studier kring vad som skiljer lönsamma mot icke lönsamma företag.
Studierna visar tydligt att det kommunikativa ledarskapet driver såväl lönsamhet som börskurs. Här är några nya intressanta fakta.

  • Det blir allt viktigare att ledningen kommunicerar med medarbetarna. Deras förmåga att lyssna och förmedla sina budskap påverkar
    lönsamheten.
  • Det är viktigt för medarbetarna att ledningen är närvarande och delar med sig av information på ett sätt som gör att det går att omvandla
    den till handling.
  • I dag ställer medarbetarna inte bara krav på att chefen ska kunna informera. Chefen måste även lyssna, vara mottaglig för medarbetarnas idéer.
    Det påverkar lönsamheten, troligen för att det driver engagemang, kvalitet i besluten och innovationsförmåga.
  • Ledningsgruppindex (LISA) och kommunikativt ledarskapsindex (CLI) är två av Brilliants produkter som hjälper företag att mäta och utveckla det kommunikativa ledarskapet.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev