Sedan länge mäter många organisationer Net Promoter Score (NPS) på kundsidan. Sedan några år tillbaka ställer vi motsvarande fråga till medarbetarna hos våra kunder. Och när vi har båda perspektiven (cNPS + eNPS) kan vi också göra riktigt intressanta analyser.
Men, låt nu inte tanken stanna just där. Våga stretcha lite till, våga ta steget ut ur din comfort zone. Det är först då det börjar bli riktigt spännande.
Om du redan nu mäter NPS, varför inte lägga till en öppen fråga för att få mer kött på benen. Våga fråga vad som skulle få dina medarbetare att bli ambassadörer!
En av mina kunder tog nyligen de öppna svaren med sig in i en workshop där man tillsammans skapade en handlingsplan för hur NPS-värdet skulle få sig en skjuts uppåt. Snacka om att vara åtgärdsfokuserade!
Eller varför inte komplettera din enkät med varianter på NPS-frågan? Den sociala önskvärdheten blir naturligtvis hög om vi frågar som i den här bloggens rubrik, men vi har redan kunder som vågar fråga så här:
– Skulle du rekommendera företagets produkter till en vän? (pNPS)
– Skulle du rekommendera din chef som chef till en vän? (mNPS)
Vill du veta mer om NPS och de möjligheter vi kan ge dig så påminner vi om Brilliants kostnadsfria seminarium på tisdag, 8e oktober. I skrivande stund finns det några platser kvar. Mina kollegor Eva Svensson och Viktoria Lindhé har redan börjat värma upp sina talartalanger.
Anmäl dig här: https://www.netsurvey.se/seminar/lojala-medarbetare-skapar-lojala-kunder/
//Theodor