Blogg Kundservice

Högt engagemang enligt energibranschens kunder – så gör Öresundskraft!

Av

Tidigare i år delade vi ut utmärkelser i Brilliant Awards till de av våra kunder som lyckats skapa ett riktigt högt engagemang bland sina medarbetare. Resultatet baseras helt på svaren från organisationernas kund- eller medarbetarundersökningar.

Under våren kommer vi, i en bloggserie, få ta del av några av de organisationer som tilldelats Brilliant Awards framgångsfaktorer. Vad har de gjort för att skapa ett så högt engagemang och hur har de organiserat sig för att fortsätta behålla ett högt engagemang under rådande omständigheter?

Först ut att dela med sig av sina erfarenheter är Bim Varga, Kundcenterchef, på Öresundskraft som tilldelats en tredjeplats i Bästa kundservice inom energibranschen.

  1. Hur känns det att vara en av de topp tre bästa kundservice i er bransch?
    Det är väldigt roligt och en ära. Det är ju faktiskt våra kunder som har satt oss på kartan och det är för deras skull vi går till jobbet på morgonen. Vårt uppdrag är att lösa kundens ärende och leverera kundupplevelser värda att berätta om. Utmärkelsen är kvittot på att vi levererar det.
  2. Vad är ditt bästa tips för att skapa en framgångsrik kundservice?
    Att sätta krispiga mål och mätetal. De ska vara stretchade men nåbara. Lägg en bra grundstruktur med möten, uppföljning av mål och kompetensförhöjning. Men det viktigaste av allt, prioritera att ha roligt tillsammans, både med tid och med pengar. Det ska vara roligt att komma till jobbet och varje individ ska känna att de bidrar med sin egna personlighet till arbetsplatsen.
  3. På vilket sätt märks det hos er att ni har ett högt engagemang?
    I vår gruppdynamik och i mina medarbetares lösningsfokusering. Alla vill varandras, kundernas och företagets bästa och det märker jag varje dag.
  4. Vad ska ni fokusera på framåt för att behålla det höga engagemanget?
    Kompetenshöjande utbildningar, delaktighet i projekt, träning på arbetstid och mer svängrum att vara sig själv. Målen och grundstrukturen ligger kvar, utifrån det kan vi expandera som individer. Sen älskar vi att bjuda på oss själva. Vi klär ut oss vid högtider, träffas på en AW eller kör ett kontorstolsrace på lagret när tillfälle ges. Det gäller att inte tappa fart i drivet och inte nöja sig med en företagsfest om året. Vi gör teamstärkande aktiviteter varje vecka.
  5. Hur jobbar ni för att bevara engagemanget med tanke på Corona-virusets påverkan på förändrade arbetsförhållande?
    Vi har teamsmöte varje morgon där alla loggar på. I Teams kör vi också dagens ”prime time” med kompetenshöjande frågor utifrån vår bransch. Vi har kanaler med en mer humoristisk inriktning och försöker göra det mesta med glimten i ögat. Vi planerar in träningstimme med alla medarbetare och har check-in möten i Teams. Våra mätetal ligger kvar och vi redovisar varje dag hur det går för oss i driften. Att behålla rutiner känns viktigt just nu.
  6. Vad är din favoritfunktion i Brilliant Navigator?
    Oj, flera stycken. Jag är inne varje dag och checkar av vad våra kunder tycker om oss. Jag använder också NPS-verktyget en hel del och lyssnar på våra kunders kommentarer.
  7. Hur har ert arbetssätt förändrats sedan ni valde att ta in Brilliant Navigator som stöd?
    Nu har vi haft Brilliant sedan jag började arbeta på Öresundskraft för fem år sedan. För mig är det en grym pulsmätare på vad kunden tycker i realtid och en sporre för mina medarbetare att alltid leverera sitt bästa.

Stort grattis och tack för att ni delar med er Öresundskraft! Vill ni också ha chans att bli nominerad till branschens bästa kundservice? Kontakta David, David.Wilhelm@brilliantfuture.se, så berättar han mer.

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev