Blogg Medarbetarupplevelse

Förändringar i diskrimineringslagen

Av

I januari träder förändringar i diskrimineringslagen i kraft. Diskrimineringslagen har funnits länge, men det är först nu lagen preciserar vilka aktiva åtgärder som bör vidtas för att möta lagen. De aktiva åtgärderna som ska vidtas för att ”bedriva ett förebyggande och främjande arbete” är:

  • Undersöka om det finns risker för diskriminering eller repressalier eller om det finns andra hinder för enskildas lika rättigheter och möjligheter i verksamheten,
  • analysera orsakerna till upptäckta risker och hinder, samt
  • vidta de förebyggande och främjande åtgärder som skäligen kan krävas, och
  • följa upp och utvärdera.

Detta systematiska arbetssätt känner vi igen från arbetet med den psykosociala arbetsmiljön och föreskriften om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, Afsen.

I våra medarbetarundersökningar täcker vi in diskrimineringens samtliga 7 grunder, såväl som arbetet med den psykosociala arbetsmiljön. Diskrimineringsområdet är en del av vårt Psykosociala Arbetsmiljö Index (PAI), men kan också läggas till fristående för de företag som endast vill mäta och följa upp diskriminering. Vår uppföljningsprocess och det verktyg vi tillhandahåller är grundpelare i vår metod och de ger varje organisation bästa tänkbara förutsättningar att både identifiera var i organisationen risker och hinder finns, samt ett bra stöd för att både vidta förebyggande åtgärder och följa upp och utvärdera arbetet.

Lagändringen innebär också att årliga lönekartläggningar ska återinföras, vilket är något som vårt systerbolag Edge HR är experter på och gärna hjälper till med.

Läs mer om mätning av arbetsmilö här.

Dela inlägget

Upptäck vår ordlista för medarbetar- och kundundersökningar

Vår ordlista är skapad för att hjälpa dig navigera i världen av medarbetar- och kundundersökningar, särskilt inom B2B SaaS. Här hittar du tydliga och lättförståeliga förklaringar av viktiga begrepp, metoder och termer som är avgörande för att förstå och förbättra medarbetar- och kundupplevelsen. Oavsett om du är ny inom området eller vill fördjupa dina kunskaper, ger vår ordlista dig insikterna du behöver för att fatta välgrundade beslut och driva framgångsrika initiativ.

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev