Blogg Okategoriserad

Feedback i praktiken, steg 2

Av

Vi skrev om Feedback i praktiken – steg 1, förra veckan. Läs också om steg 3.

Använd din tid rätt

När du och din grupp har listat de beteenden som är önskvärda och som ska leda er i mål, gäller det är förstärka dessa beteenden.

Då underlättar det att veta varför folk gör som de gör och hur man kan få dem att ända sig.

Konsekvenserna styr våra beteenden

Det finns en väldigt bra anledning till att vi gör som vi gör. Om beteendet har lett till att vårt arbete fungerar, fortsätter vi att bete oss på samma sätt! Konsekvensen av vårt handlande styr vad vi gör och vi vill gärna ha en snabb vinst eller belöning.

Det är framför allt  konsekvenserna som  styr våra beteenden. Det finns olika typer av konsekvenser men de konsekvenser som är positiva har störst effekt på våra beteenden. Dessutom ska de vara nära i tiden och säkra. Vi har alla hört begreppet ”bättre med morot än piska”. Positiv förstärkning/feedback är alltså en utmärkt konsekvens.

Fördelar tiden fel

Man brukar säga att konsekvenserna till 80% styr våra beteenden och alla de aktiviteter vi gör får att få igång beteenden endast har 20% effekt på våra beteenden. Aktiviteter för att få igång beteenden, sk aktiverare, kan t ex vara strategier, marknadsplaner, information, arbetsbeskrivningar mm.

Däremot lägger vi ca 80% av vår tid på aktiverarna men enbart 20% av vår tid på konsekvenserna. Tänk vilken effekt det skulle bli om vi kunde omfördela tiden.

Lägg tiden på rätt saker

Om du är som gemene chef måste du alltså omfördela din tid. Du ska ägna mer av din tid åt att premiera de beteenden som leder mot målet. Positiv feedback är en utmärkt konsekvens!

Dela inlägget

Smart och aktiverande plattform

Vill du veta mer om Brilliant och hur vi kan hjälpa er att stärka era kund- och medarbetarrelationer? Boka en demo med en av våra experter och få värdefulla insikter som är enkla att agera på.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev