I mars släpps en ny föreskrift om social och organisatorisk arbetsmiljö, men vad innebär det i praktiken? Den nya föreskriften omfattas av föreskriften för systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM), som på en generell nivå beskriver hur man bedriver ett framgångsrikt arbetsmiljöarbete. Det den nya föreskriften adderar är specifika krav kring hur man bedriver ett aktivt, förebyggande och målstyrt arbete för att hålla en god organisatorisk och social arbetsmiljö. Betoningen av organisatoriska och sociala faktorer gör att arbetsmiljöarbetet tydligt handlar om mer än tunga lyft och säkerhetsrutiner.
Ni som är kunder hos oss har redan mycket av det här arbetet på plats. Vår arbetsprocess speglar modellen för SAM – vi hjälper er undersöka, analysera, få till en förändring och följa upp. Efter 20 år av arbete med den psykosociala arbetsmiljön har vi även ett gediget frågebatteri som innefattar alla områden i den nya föreskriften. Men låt oss titta närmare på vilka områden det handlar om.
Den organisatoriska arbetsmiljön berör områden som ledarskap, kommunikation, delaktighet och handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter och krav, resurser och ansvar.
Den sociala arbetsmiljön handlar om så väl samarbete, psykiskt påfrestande arbetsuppgifter och kränkande särbehandling som t.ex. diskriminering eller mobbing.
Föreskriften behandlar både hur arbetsgivare kan arbeta för att ta ansvar och vilka områden som är synnerligen viktiga:
- Chefer och arbetsledare ska ha kunskap och befogenheter att agera förebyggande – t.ex. för att skapa balans i de anställdas arbetsbelastning eller hantera kränkande särbehandling. Det handlar inte nödvändigtvis om att skicka alla chefer på kurs, men att från t.ex. HR sida sprida kunskap om stress och företagets policies kring stress.
- Arbetsplatsen ska undersöka och åtgärda risker som kopplar till psykosociala faktorer och målsätta arbetet. Här kan det handla om kontinuerliga medarbetarundersökningar som bedömer nuläget, identifierar riskområden, möjliggör att man sätter mål och innefattar processer för att följa upp och förbättra.
- Tydlighet för medarbetarna kring både arbetsmiljöarbetet och deras situation och arbetsuppgifter; vad som krävs av dem och hur de kan agera när t.ex. arbetsbelastningen blir för stor. T.ex. genom en chef som har regelbundna prioriteringsmöten, en möjlighet att säga sitt i en medarbetarundersökning eller veta var man kan vända sig om man upplever psykiskt påfrestande arbetssituationer eller om någon utsätts för kränkande särbehandling.
Föreskrifterna betonar 3 områden inom det psykosociala arbetet:
- En balanserad arbetsbelastning: En ohälsosam arbetsbelastning definieras som när att medarbetarna (inklusive cheferna) inte har en balans mellan kraven arbetet ställer (t.ex. arbetsmängd och svårighetsgrad) och resurserna de har att utföra det. Pågår det under en längre tid utan chans för återhämtning blir det lätt en ohälsosam arbetsbelastning. Krav i arbetet kan innefatta både kognitiva, emotionella och fysiska element. För arbetssituationer som är starkt psykiskt påfrestande bör arbetsgivaren vida extra åtgärder för att rusta medarbetarna, t.ex. genom tillgång till en handledare eller rutiner för hur man hanterar krävande situationer.
- Arbetstidens förläggning: Riktlinjerna tar fasta på att det finns olika risksituationer för när arbetstiden kan leda till ohälsa. Det kan röra sig om skiftarbete, omfattande övertidsarbete eller en överdriven förväntan på att vara tillgänglig. Även här betonas vikten av återhämtning.
- Kränkande särbehandling: I arbetet mot kränkande särbehandling ska arbetsgivaren signalera att kränkande särbehandling inte accepteras – genom t.ex. policies. Chefer och arbetsledare har ansvar för att uppmärksamma och hantera om kränkande särbehandling förekommer och arbetsgivaren ska ha rutiner för hur kränkande särbehandling hanteras. Vem tar emot informationen om särbehandling?, hur agerar den personen på informationen och hur och var kan den som är utsatt snabbt få hjälp?
Vi är trygga i att ni som är kunder till oss uppfyller kraven. Om ni inte gör en undersökning än eller ändå är intresserade av en mer djuplodande undersökning har vi ett index som specifikt mäter den organisatoriska och sociala arbetsmiljön – som en del av vår medarbetarundersökning. Om ni är på jakt efter utbildningar kan vi tipsa om vårt systerbolag Edge HRs utbildningar. Och om ni vill läsa själva föreskriften så finns den här. Har ni ytterligare frågor så svarar vi gärna!
Läs också: ”God arbetsmiljö – mycket vi vet, mycket kvar att göra”