Är ni ett retailbolag med engagerade medarbetare? Grattis! Engagerade medarbetare ökar nämligen lönsamheten. Men inte ens hälften av alla medarbetare i retailbranschen är engagerade. Det visar vår senaste undersökning som är baserad på över 119 000 medarbetarundersökningar i retailbranschen. Hur ligger ni till?
Brilliants engagemangsindex består av två delar. Den första delen är medarbetarnas energinivå, som är en stark indikator på engagemang. Men hög energinivå leder inte alltid till bättre resultat för företaget och kan även innebära att medarbetarna förlorar fokus på arbetet. Därför är tydlighet från chefer och ledare också en av de viktigaste faktorerna för engagemanget. Förhållandet mellan energi och tydlighet framgår av den här engagemangsmodellen, där de båda dimensionerna representerar varsin axel.
Hur engagerade medarbetare har ni?
Förändrade kundbeteenden, delningstrenden och coronapandemin har ritat om spelplanen för många branscher – inte minst inom retail, vilket ställer nya krav på kund- och medarbetarupplevelsen. För att behålla lojala kunder är medarbetarengagemanget nyckeln. Men bara 4 av 10 av alla medarbetare i retailbranschen är engagerade. Det visar vår senaste kartläggning.
Engagerade medarbetare = lojala kunder = lönsamhet
Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden. Genom att mäta och analysera medarbetarengagemanget och kundlojaliteten är det möjligt agera på insikter om vad som kan förbättras i den egna organisationen.
Du får bland annat konkreta insikter och siffror om hur lönsamhet är kopplat till:
- Arbetsmiljö
- Ledarskap
- Utvecklingsmöjligheter
- Kommunikation
- Stress