Employer branding handlar om attraktivitet och marknadsföring av företaget som arbetsgivare. Då kan man ställa sig frågan – till vilka riktar sig marknadsföringen? Jag upplever att många företag idag riktar sin marknadsföring till studenter och young professionals som befinner sig UTANFÖR företaget dvs. de potentiella medarbetarna?
Min syn på employer branding är att det är viktigt för alla medarbetare, de vi har och de vi vill ha. De medarbetarna som vi redan har i bolagen har vi lagt en hel del resurser på. Rekrytering, introducering och eventuell kompetensutveckling. De är dyra att mista! Därför anser jag att arbetet skall börja inifrån.
När vi startade vårt employer branding arbete på Swedish Match gjorde vi det genom att hålla en workshop med våra medarbetare inom Nordeuropadivisionen i Stockholm.
Vi ville att de skulle ta fram identiteten. I grupper fick medarbetarna diskutera och ta fram hur de upplevde Swedish Match som arbetsgivare. Hur upplever ni det nu – vad är styrkorna? Hur vill ni ha det – vad kan bli bättre? Det blev en energigivande workshop med mycket engagemang!
Utöver det, träffades sedan jag och dåvarande marknadsdirektören Anna Neiås för att koppla ihop kommunikationen kring produkternas varumärken samt kommunikationen kring varumärket Swedish Match. Båda hade inställningen att detta bör hänga samman, den totala upplevelsen av företagets produkter och arbetsgivarvarumärket bör skapa likriktade känslor och förmedla samma värden.
Slutligen hade vi via enkäter på arbetsmarknadsdagar, frågat studenter och Young Professionals hur de upplevde Swedish Match som arbetsgivare dvs. vilken var vår image?
Jämförelsen av arbetet internt, identiteten, och undersökningen externt, vår image, skapade vår profil och tydliggjorde vårt EVP – employee value proposition, vårt medarbetarlöfte. Dessutom gav gapanalysen en aktivitetsplan över hur vi skulle förbättra oss som arbetsgivare, direkt hämtat från nuvarande och potentiella medarbetare.
Summan blev en ärlig marknadsföring av arbetsgivarvarumärket. En transparens i medarbetarlöftet.
Min vision i detta var att alla nuvarande medarbetare skulle känna igen, och identifiera sig med, marknadsföringen av sin arbetsgivare. När en annons i DI dyker upp skall de säga – titta här, min arbetsgivare, så här har vi det! Så skapas stolthet och employer brandingens viktigaste nycklar – ambassadörer!
Läs också Majas första inlägg om Employer Branding – Kulturen är plattformen för ett attraktivt varumärke.
Maja Fingalsson driver sedan september 2011 konsultföretaget People&Culture med uppdrag som interim HR chef och inom organisations- och individutveckling. Hon kommer närmast från Swedish Match Scandinavia Division där hon var HR direktör och dessförinnan var hon verksam inom SAS. Brilliant har haft ett långt och givande samarbete med Maja inom bland annat employer branding/attraktiv arbetsgivare.