Resultatet för Brilliant Awards är här!
Nu kan vi avslöja vilka organisationer som tar bäst hand om sina kunder och medarbetare. Resultatet från Brilliant Awards är helt och hållet baserat på kvantitativ data – kundernas och medarbetarnas egna upplevelser – och högt upp på listan för i år hamnar bland annat Clas Ohlson, SPP, NCAB Group och Svensk Handel.
Måluppfyllelse, uppföljning och bra ledarskap – nyckeln till framgång
Vår data visar även vilka faktorer som ligger till grund för framgångarna. De bakomliggande framgångsfaktorerna är framför allt uppföljning i arbetsgruppen, att arbetsgruppen ser att de bidrar till att nå företagets övergripande mål och att medarbetarna tycker att organisationens ledningsgrupp leder företaget på ett bra sätt.
Engagerade medarbetare = lojala kunder
De organisationer som toppar listan förstår värdet av strålande kundupplevelser – vikten av att strategiskt och datadrivet arbeta med att mäta både kundernas upplevelse och medarbetarnas upplevelse, för att sedan analysera data och agera på den. Det ökar möjligheterna för varje medarbetare att frigöra sin potential och sitt engagemang, vilket har en direkt påverkan på kundlojaliteten. Vår data visar gång på gång att engagerade medarbetare skapar lojala kunder, vilket påverkar resultatet på sista raden.
Hela listan – organisationerna som levererar bäst medarbetarupplevelse in sin bransch:
Bygg, tillverkning och industri
- NCAB Group
- Piab
- Stena Metall
- Bonava
- Thomas Concrete Group
Serviceorganisationer
- Burlin Motor
- Vasakronan
- Hemsö
- Jernhusen
- Skandia Fastigheter
Tjänsteorganisationer
- Länsförsäkringar Stockholm
- Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad
- Bokförlaget Natur & Kultur
- Länsförsäkringar Uppsala
- Länsförsäkringar MäklarService
Organisationer med upp till 100 anställda
- Svensk Handel
- Länsförsäkringar Gotland
- Sala Sparbank
- Käppalaförbundet
- Västra Mälardalen Sparbank
Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sitt medarbetarengagemang allra mest under det gångna året:
- Länstrafiken Norrbotten och RKM
- GroupM
- Magnolia Bostad
Hela listan – organisationerna som levererar bäst kundservice in sin bransch:
Bank
- SevenDay Bank
- Volvofinans Bank
- Avanza
Energi
- Öresundskraft
- Dalakraft
- Skellefteå Kraft
Finansiella tjänster
- Preem
- Tietoevry
- Lendo
Försäkring
- SPP
- Länsförsäkringar Skaraborg
- Lärarförsäkringar
Handel
- Clas Ohlson
- Postkodlotteriet
- Volvo Cars Customer Care
Kommun
- Kristianstads kommun
- Enköpings kommun
- Ängelholms kommun
Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest under det gångna året:
- Linköpings kommun
- SPP
- Uppsala kommun
Vill du veta mer om Brilliant Awards?
Läs mer om utmärkelsen på Brilliant Awards – Employee Experience eller Brilliant Awards Customer Experience.