Brilliant presenterar Årets arbetsgivare, Bästa kundservice och Årets förändringsresa inom både medarbetar- och kundupplevelse! Brilliant Awards 2021 baseras helt på organisationernas data från deras kund- och medarbetarundersökningar. Det är ingen jury, inga nomineringar och inget tyckande utan helt baserat på data. Den kompletta listan med årets placeringar är här.
Brilliant Awards, Employee Experience – Årets Arbetsgivare – de organisationer som har högst engagerade medarbetare under föregående år. Utmärkelsen är ett kvitto på att man tar sina medarbetarrelationer på allvar och aktivt arbetar med att utveckla sin organisation från medarbetarnas feedback.
Totalt ligger 185 organisationer och 235 000 medarbetarundersökningar till grund för beslutsunderlaget. Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2020 och har samlats in under hela året.
Hela listan – organisationerna med de mest engagerade medarbetarna in sin bransch:
Bygg- och tillverkningsorganisationer
- Thomas Concrete Group
- Bonava
- Stena Metall
- Piab
- Holmen Paper
Serviceorganisationer
- Skandia Fastigheter
- Filippa K
- Vasakronan
- Hemsö
- Bilia
Tjänsteorganisationer
- Länsförsäkringar Uppsala
- Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad
- Länsförsäkringar Stockholm
- Länsförsäkringar Skaraborg
- Länsförsäkringar Skåne
Organisationer med upp till 100 anställda
- Svenska Orient Linien/Wallenius SOL
- Sparbank Västra Mälardalen
- Länsförsäkringar Blekinge / Humlegården (delad tredje plats)
- Civil Rights Defenders
- Flodéns
Brilliant Awards, Employee Experience – Årets förändringsresa
Årets förändringsresa är en utmärkelse som baseras på organisationernas data från deras medarbetarundersökningar, insamlat under 2020 som jämförs med datan från 2019. Utmärkelsen hyllar de organisationer som verkligen lyckats med sitt förändringsarbete – vilket varit extra utmanande under 2020 års pandemi.
- GroupM
- NENT Group / Länsförsäkringar Uppsal (delad andraplats)
Brilliant Awards, Customer Experience – Bästa kundservice
I kategori Bäst kundservice hyllar vi och utser de organisationer som lyckats leverera exceptionellt goda kundupplevelser i deras kundservice under det gångna året. Utmärkelsen baseras på data från företagens kundundersökningar. Totalt ligger data från 130 organisationer och 2,5 miljoner kundundersökningar, genomförda i Sverige, till grund för beslutsunderlaget.
Insamling av data har pågått sedan 1 januari 2020 och har samlats in under hela året.
Hela listan – organisationerna som levererar bästa kundservice in sin bransch:
Bank
- Volvofinans Bank
- Nordax
- Swedbank Kundcenter
Energi
- Mälarenergi
- Bixia
- Öresundskraft
Finansiella tjänster
- TietoEVRY
- Lendo
- SevenDay
Försäkring
- Lärarförsäkringar
- Länsförsäkring Kronoberg
- Länsförsäkringar Skaraborg
Handel
- Clas Ohlson
- Komplett
- Apoteket
Kommun
- Norrtälje kommun
- Östhammars kommun
- Ängelholms kommun
Brilliant Awards, Customer Experience – Årets förändringsresa
Årets förändringsresa är en utmärkelse som baseras på organisationernas data från deras kundundersökningar, insamlat under 2020 som jämförs med datan från 2019. Utmärkelsen hyllar den kundservice som verkligen lyckats med sitt förändringsarbete – vilket varit extra utmanande under 2020 års pandemi.
Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest från 2019 till 2020:
- IP Only
- Nacka Energi
- Sigtuna kommun