Förra veckan var min kollega Viktoria och jag på konferens och lyssnade på många inspirerande talare kring olika HR frågor. En av talarna var David Novak, Executive Chairman of YUM! Brands, en av världens största restaurangkedjor. Novak har blivit omnämnd som ”2012 CEO of the year” av Chief Executive magazine samt en av ”100 Best Performing CEOs in the World” av Harvard Business Review.
Första frågan som Novak ställer till oss i publiken är ”Hur många här inne tror att ni kan åstadkomma stora ting själva?” Ingen vågar räcka upp handen, självklart behöver vi vara fler för att åstadkomma stora saker. Novak pratar om betydelsen av ett ledarskap där man får människor med sig. 2012 publicerade han boken ”Taking people with You: The Only Way to Make Big Things Happen”.
Ett av Novaks absoluta framgångsrecept är att uppmärksamma och fira beteenden som leder till framgång – the Power of recognition! Han är noga med att understryka att det inte krävs dyra saker – det är symbolvärdet som räknas. Under hans tid på Kentucky Fried Chicken belönades medarbetare med en gummi-kyckling (bilden) och under hans tid på Pizza Hut var det en osthatt. Dessa påhittade troféer gav medarbetare erkännande och fick dem att känna sig uppskattade och värdefulla. Genom det skapade Novak en kultur där alla ville vara med och bidra till att få ”big things to happen”!
Vi vet att brist på uppskattning är en vanlig anledning till att människor väljer att byta jobb och att erkännande hör starkt ihop med engagemang. Det vi alla kan lära oss av Novak är att det inte behöver vara svårt att göra något åt det – allt som krävs är lite uppfinningsrikedom vad gäller symboler och ett ledarskap som är närvarande nog för att kunna se vad medarbetarna gör rätt!