Återkoppling är svenska chefers svagaste punkt. Feedback får nästan alltid lägst betyg i medarbetarundersökningen. Det är svårt att bygga en kultur med bra feedback och många är väldigt frustrerade över det.
”Jag vet inte hur många miljoner vi har satsat på att bygga en kultur där återkopplingen fungerar, men jag vet att vi inte har lyckats”, utbrast en trogen kund till mig för ett halvår sedan. Då visste jag inte hur jag skulle hjälpa kunden rätt. Idag hade jag pekat på min medarbetare, Karolin Kronander.
Hon fick mig nyligen att inse att jag var underkänd när det gäller feedback. Jag har alltid trott att kontinuerlig uppskattning för goda arbetsinsatser räcker som feedback. Karolin har upplyst mig om att det inte räcker.
Om jag vill att min feedback ska leda till större framgångar för företaget och bidra till att mina medarbetare utvecklas åt rätt håll måste jag ge konstruktiv feedback. Jag måste specificera vad det är mina medarbetare gör, som är så bra.
Det är lätt. Bara man tänker rätt. Vår expert är Karolin Kronander, inleder idag en bloggserie som ska leda cheferna rätt. Vi erbjuder även workshops för chefer och grupper som bör bli bättre på återkoppling. Hör gärna av dig till mig om du är intresserad.