Nyligen hörde jag en konversation i en ledningsgrupp som gick ut på att ledningen inte vill ha nöjda medarbetare. Det kanske kan låta kontroversiellt, men vad man menade var naturligtvis att det inte är tillräckligt att medarbetarna upplever sig vara nöjda. Ledningsgruppen vill se medarbetare som är mer än nöjda, som brinner för sin uppgift, som vet vad de ska göra och som blomstrar i sin roll.
Därför mäter vi hos det här företaget, och hos många andra av våra kunder, inte bara om medarbetarna är nöjda utan hur engagerade medarbetarna är.
Engagerade medarbetare är motiverade och entusiastiska inför sina uppgifter. De vet vad som förväntas av dem, ser hur deras arbete bidrar till företagets mål och de försöker hela tiden bli bättre på vad de gör. I olika branscher och över hela världen finns tydliga samband mellan engagerade medarbetare och viktiga nyckeltal*.
Engagerade medarbetare bidrar till ökad:
- Kundlojalitet
- Lönsamhet
- Produktivitet
- Kvalitet
Oengagerade medarbetare ger högre:
- Personalomsättning
- Arbetsplatsolyckor
- Svinn på arbetsplatsen
- Frånvaro
Kort sagt är det de engagerade medarbetarna som gör det lilla extra och driver verksamheten framåt. Vi jobbar varje dag med att mäta engagemanget hos våra kunders medarbetare. Vi analyserar också vilka drivkrafter som ligger bakom och ger råd om vad som kan öka engagemanget i organisationen. Läs mer om hur vi jobbar här.
(* – Gallup 2013)